Ett solgult fat med rötter i vår allra tidigaste keramiska
tradition och en svällande modern frökapsel till lyst i
trädgården. Det är två sidor av Maria Ekbergs keramiska
produktion. Det moderna, och den traditionella kunskapen. Hon är
keramiker och entreprenör med en lång erfarenhet av it.
I ateljén samsas ugnen, glasyrerna, leran och den modernaste
laptopen. Här arbetar hon med att utveckla sin keramik och att
utveckla nya möjligheter att nå ut med hjälp av datorn.
Maria Ekberg har arbetat i en keramisk verkstad sedan hon var
tonåring. Hennes mamma, Ninnie Forsgren, är keramiker och hade då
en stor verkstad i Blackeberg, (i västra Stockholm). Där växte
Maria Ekberg upp med en lerklump i
handen. Hon har utbildat sig i England och utvecklat sin egen stil
redan från början.
Idag finns verkstaden med ett galleri i Hammenhög . Här får
utvecklingen av nya föremål ta sin tid.
- Jag gör den keramik som jag själv behöver. En enda kopp kan ta
år att ta fram. Min temugg "Goodbye to social life" som rymmer
nästan en halvliter te har jag arbetat med i två-tre år.
Varje säsong finns det något nytt i ateljén. En ny frökapsel, en
ny teknik eller kanske en ny dekor.
- Jag vill utveckla mina föremål, mitt sätt att berätta med hjälp
av leran. Den dag jag känner mig färdig,då jag inte har några
utmaningar kvar, då lägger jag av.
Maria Ekberg har sedan många år studerat de gamla keramiska
mästarna. De som gav oss vår svenska tradition på 1700-talet med
lergods och de kraftfulla gula och gröna glasyrerna. Under lång
tid var hon varje vecka på muséet i Jönköping för att forska
vidare om hur de olika hantverkarna gjorde förr. Hon fick
inspiration till att skapa egna föremål i 1700-talets stil.
-Jag vill fånga känslan i det 1700-talsmästarna gjorde. Ta
tillvara deras kunskap och göra mitt eget lergods.
Maria Ekberg har gått i lära hos en av de äldre drejare som fanns
i verkstaden hos hennes mamma. Martin lärde henne att göra
allt perfekt. Varje föremål som drejades skulle vara exakt lika.
Inte ett enda litet fel fick finnas på den färdiga produkten.
- Nu har jag fått lära mig att slarva snyggt. Ingen vill idag ha
hantverksmässsigt tillverkade konstföremål som inte har spår efter
hantverkaren, och dennes hand. Jag har gått varvet runt kan man
säga.
I och med att Maria Ekberg är en så skicklig drejare har hon
kunnat utveckla sina föremål på många olika sätt. Hon gör allt
större och större skulpturer och fat. Hon gör allt mer
komplicerade former.
- Vid drejskivan kan jag utforska lerans och stengodsets
möjligheter.
I Hammenhög har hon hittat en ny egen form för sina skulpturer-
frökapseln.
-Det är en hyllning till Hammenhög. En påminnelse om hur viktig
trakten är för allt som vi odlar i våra trädgårdar. Frön som
fruktbarhetssymboler och som handelsvara.
Maria Ekbergs trädgård är fylld med dessa kraftfulla skulpturer. I
rabatterna syns frökapslar som placerats ut över hela gården. En
del med en rostig stjälk av järn andra med betongfundament.
Trädgården är en osynlig oas från vägen. Granne med byns
bensinstation göms en rosengård, en köksträdgård och galleriet
tillsammans med verkstaden. I luften finns en doft från alla rosor
och en doft av nybränd keramik. Rosorna är nytt intresse som
antagligen snart är en del av utvecklingen av Maria Ekbergs
konstnärskap.
Galleriet och ateljén är öppen från påsk till jul. Under sommaren
fylls gården av kunder från hela Europa. Många är de som
återkommer.
- Jag har varit verksam i Stockholm, Gränna, på Öland och nu är
jag här på Österlen. Det är så roligt att få möta mina gamla
kunder som hittat hit. I Gränna arbetade jag i 20 år så många som
återkommer är från den tiden. Andra har redan hunnit få min ateljé
som ett självklart mål för sina utflykter i sydöstra Skåne.
Varje dag är en utmaning. Det är mycket som ska göras förutom
arbetet i verkstaden. Då gäller det att hitta egna deadlines.
- Ska jag åka bort så har jag märkt att det är lättare att komma i
gång. Då hamnar jag ofta i en egen tid. En plats där bara leran
och mina visioner får utrymme. I ett flöde av idéer. Då är det
inte lätt att sluta.
Arbetet med att skapa keramiska föremål tar tid. Det är långsamma
processer som efter flera veckor ger ett resultat. Ingen vet vad
som sker under de timmar som faten, skulpturerna och kopparna är
inne i den glödheta ugnen.
- Varje ugnsöppning är som en spännande film. Det är alltid något
oförutsett som händer i värmen. Det är som att öppna ett paket med
en överraskning.
En alldeles speciell doft av bränd, torr jord sprider sig från
ugnens ventiler. Men keramikern får vänta. Det är först efter
många långa timmar som ugnens och föremålens temperatur är så låg
att dörren kan öppnas. Då får Maria Ekberg och vi som kommer till
hennes oas vid Ystadsvägen uppleva något traditionellt och något
helt nytt, något i Marias egen design.
Vill ni ser mer av Marias keramik så far till Hammenhög. Där finns hennes galleri och verkstad på Ystadsvägen 53.