Satte ut adventsljusen i ljuslyktan för lite kvällsmys igår. Tänkte att det skulle vara trevligt med levande ljus utomhus när det var så mycket frost i luften. Det var det. Men sen fick ljusen lysa hela natten och när jag klev ut idag brann de fortfarande. De var på väg att slockna, och som tur var inte på väg att blossa upp. Vackert men farligt. Ja, inte för något annat än ljuslyktan, men onödigt ändå.
Nu på morgonen har ledningen för Norrtåg fått förklara varför tågen inte fungerar i vinterklimat. Inte var de upprörda direkt. Det som förvånar mig är att ingen, ja, ingen tar upp problemet med att de som kör persontrafiken är så små, små jämfört med de stora företagen som tillverkar tågen? Norrtåg har ju inte en chans mot Alstom. Knappt SJ har en chans. Vilket innebär att tillverkarna kan leverera tåg som inte klarar vinter, fukt, löv, det nya signalsystemet och som inte kan servas där de rullar. Inte behöver de vara rädda för de kunder som inte är nöjda. Eller ? I år står de viktiga tågen mellan Umeå och Luleå hela januari.
Har det inte gått upp ett ljus för politikerna än? En fragmenterad järnvägstrafik kommer aldrig att kunna fungera. Dels för att det är så dyra investeringar för att allt ska kunna fungera, dels för att det inte finns plats på spåren. Vill vi ha bra persontrafik på järnväg kan vi kanske åstadkomma det med hjälp av samarbete och ett sammanhållet ansvar för att tågen ska rulla. Det tror jag i alla fall.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar