onsdag 15 april 2015

Massor med drömmar som har slagit in

Igår blev en dag med allt på en gång. Jag lever ju vanligtvis ett stillsamt liv vid stranden till Lule älv och är inte van vid att hinna upptäcka så mycket på en enda dag.

Vi for till Uppsala för att äta lunch med Signe och se hur hon har det. Där upptäckte vi innan vi skulle köra söderut igen att vi skulle hinna till Thielska galleriet och se Veronica Nygrens textila utställning.

Den var en resa tillbaka till min tonårstid. Varma bilder med otrolig färgsäkerhet och så lite kläder från Mah jong som hon var med skapade.

Där fylldes vinden av regn och jag blev blöt när jag njöt av alla blåsippor och vitsippor i backarna runt viken. Tänk att för första gången på massor med år få njuta av sippor i april. Nu har jag fyllt en mugg med knoppiga vitsippor som ska få flyga med oss till vintern.

På väg mot Odenplan såg vi att Moderna har kvällsöppet på tisdagar. Så vi hann se Louise Bourgeois fantastiska bildvärld. Som jag har längtat.

Senast hon ställde ut i Norden var 2008 på Louisiana vid Öresund. Då var det en av de sex Maman som stod i Köpenhamn. Nu är det en som står på Skeppsholmen.

Nu är Stockholms resan slut och vi packar ihop. Den blev inte som vi trodde, men bra ändå.

Inga kommentarer: