onsdag 29 februari 2012

Mina hjältar

Denna vecka har jag mött två hjältar. Två människor som ägnar hela sitt liv åt att förändra livet för många. Jag har inte kunnat möta Ai Weiwei, arkitekten och konstnären från Kina, han sitter i husarrest förbjuden att tala. men jag har fått se hans verk. Installationerna och videoberättelserna. De talar högt, innerligt och berättar om hur viktig vår inställning till människors lika värde är.

I Ryssland finns Masha Gessen. Hon är en av de journalister som Vladimir Putin borde lyssna till. I sin bok om hans välde berättar hon om hur de ryska jätteföretagen, den poltiska makten och mördandet av olika oppositionella hör i hop. Efter att ha samlat ihop fakta om alla händelser som skakat Ryssland sedan Putin övertog makten får vi se en spegelbild av det som rapporterats i ryska medier. Snart vill Vladimir Putin bli president igen. Vill det ryska folket det efter att ha fått alla fakta på bordet? Masha Gessens bok skriker ut vikten av att vi respekterar alla människors lika värde.

Båda två. Bägge. Är. Årets och kanske årtiondets viktigaste personer. Vad händer om två så stora och rika länder fortsätter att vara maktelitens plånböcker? Vad händer om de människor som makteliten nonchalerar och förminskar tar sig rätten till att vara lika värda?


2 kommentarer:

Karin sa...

Men hallå har du varit och farit? Jag som såg fram mot en bloggträff när du var i Stockholm!

Granne med potatisodlaren sa...

Karin det blev en snabb lunch på Nytorget och ett löfte om att nästa gång ska det bli en träff.

Så nästa gång blir det!