måndag 30 april 2012

Det var inte mitt fel!

Förra veckan var det två saker som jag fick veta som fortfarande gör mig rasande. (Jag som inte skulle bli arg och ilsken igen.)

Det ena var en liten parentes:
(En av mina grannar la ut en statusuppdatering på fejan som var ungefär så här:

Tack RUTavdraget för att jag kommer hem till ett städat hus. Vilken tur att regeringen införde det.


Jag undrar varför hon inte tackar sin städare och kan dennes namn. Det är väl städaren som har gjort jobbet, eller? Och som får veta varje dag att arbetet som han/hon utför inte är värt lika mycket som andras eftersom att det måste rabatteras med 50 procent.)


Men som sagt det är en parentes.


Det som får mig att vakna på natten är berättelsen om Jevgenij Maximov. Han som arbetade som byggnadsarbetare i Täby när han ramlade ner från taket och bröt sin ryggrad. Nu sitter han i Boden och väntar på att bli utvisad till Vitryssland. Hem till sin mamma på femte våningen utan hiss.


Ingen utom Jevgenij har fått ta några som helst konsekvenser av att han arbetade svart utan säkerhetsanordningar på ett villatak utanför Stockholm.


Hans arbetsgivare var underleverantör till det byggbolag som fått uppdraget att reparera villan. En man som ljuger om var han var, vad hans anställda heter och om vad han gör. En man som struntar i arbetsmiljön, säkerheten och försäkringar. Ingen av hans lögner undersöktes av polisen eller arbetsmiljöinspektörerna.


Det stora byggbolag som skrivit avtal med villaägaren och som engagerat underleverantören har inget ansvar enligt svensk lag. Men borde dessa bolag tvingas att kontrollera att dessa lågprisofferter innehåller skydd för de anställda och vit arbetskraft?


Eller ska alla husägare i villaområdena tvingas att kontrollera att bygget på deras fastighet går juste till? I brist på att varken arbetsmiljöinspektörer eller polisen anser sig ha tid?


Det är frågor som snurrar runt.


Jevgenij Maximov har bara en nitlott.





2 kommentarer:

Karin sa...

Hörde Jevgenij Maximov när han intervjuades i radio och man undrar ju vilka påtryckningar den stackars karl'n råkat ut för. Inte skulle han anmäla sin arbetsgivare inte och inte kom han ihåg hur det gått till.

När det gäller städningen kan jag voidarebefordra en 1:a-majslogan från Borås: UT med RUT!

Granne med potatisodlaren sa...

Jag får tåga gatan fram och ta med ett plakat. Undrar vad min granne skulle säga då.