torsdag 13 mars 2014

Fånigt och underbart

Skoterföraren vågar köra på isen nu när det är en kall grad igen

I träden hänger gnistrande isdroppar som stelnat efter nattens regn

Och jag hittar en rostig ros igen
Godmorgon kära läsare. Idag var jag ute på språng redan vid halv sex i morse. Solen färgade hela stranden orange och fåglarna började sin eviga debatt. Det var en enda kall grad och luften smakade vinter.

Regndropparna från i natt dekorerar äppleträden och vinden har mojnat.

Vi verkar ha hamnat i en värld som hämtar näring från 1960-talet än en gång. Denna vecka får vi se två filmer som lutar sig tungt mot femtio år gamla förlagor.

Dels är det den chauvinistiska italienska pastischen "Den stora skönheten", uppbyggd kring Fellinis filmvärld som har premiär, dels en berättelse om M Travers och filmmanuset till Mary Poppins.

Inte revolutionerande precis. Om ni undrar varför jag ger den italienska filmen ett epitet som chauvinistisk så är det vad alla som den sett den säger med få eller många ord. Det är en film gjord med en manlig blick.

Och, det kan ju vara helt ok när filmen skildrar Berlusconis epok. Eller?

Vad det gäller Mary Poppins blir jag helt förförd. Jag har lp-skivan med filmmusiken och spelar den när dammet ska torkas bort och golven torkas. 1964 måste ha varit ett år när jag hade det bra för varje gång som jag sätter igång någon av sångerna så mår jag som en lycklig barnunge. Mins ni Julie Andrews och Dick van Dyke? Minns ni hur filmen var gjord, med tecknade scener som blev verklighet?

Det fanns inga filmstjärnebilder som jag åtrådde mer än de med Mary Poppins när hon flög tillsammans med sin sotare. Nostalgichock skulle väl rubriken vara om någon kollade hur jag kommer att ta emot den nya filmen. Fånigt, ytterligt fånigt men helt underbart

Inga kommentarer: