onsdag 25 augusti 2010

Om att vilja missförstå

Diyabakir , collage
Det finns många sätt att läsa en text. Ledarskribenterna på DN och Göteborgsposten har valt att inte läsa en text. Men att beskriva den ändå. Då uppstår många frivilliga missförstånd.

Texten som de allvetande ledarskribenterna tar upp är boken Jämlikhetsanden.

Richard Wilkingson och Kate Pickett har med hjälp av officiell statistik från FN och olika regeringar visat att jämlika samhällen ger bättre hälsa för hela befolkningen. Och att, vilket är mer kontroversiellt, ojämlika samhällen ger sämre hälsa för alla.

Enligt Göteborgsposten skulle ojämlika samhällen ge en sämre hälsa för befolkningen beroende på att medelklassgrannanrna är avundsjuka på grannen med det flottaste huset.

I själva verket visar statistik från både Storbritannien och USA att de orsaker som ger sämre hälsa, fetma, tonårsgraviditeter, låg lön, arbetslöshet, påverkar hälsan hos både fattig och rik.

Statistiken visar att tonårsgraviditeter visserligen är vanligast hos de fattigaste i de mest ojämlika staterna i USA, men att det skulle vara vanligare med tonårsgraviditeter i de rikaste familjerna i samma stater hade ingen förut berättat om.

Men medelklassens uttolkare på DN och Göteborgsposten ser frågan om jämlikhet som en fråga om att alla ska ha samma standard inte samma möjligheter till god hälsa.

Wilkingsons och Picketts bok är så kontroversiell att ett flertal debattörer nu har gett ut egna böcker för att förklara varför det som beskrivs i Jämlikhetsanden inte stämmer.

Då vill jag påminna om att vi alla bör ta reda på vem som betalar. Wilkingson och Pickett har bedrivit sin forskning inom sitt uppdrag professorer i Storbrittanien. De debattörer som anser att de vet mer, var får de sina pengar från?

6 kommentarer:

Jenny L sa...

Där är hon ju! Jag vill ha henne. Här med bekräftar jag en beställning av balettdansösen, tavlan som jag tidigare suktat efter.

För övrigt så känner jag att jag vill läsa Jämlikhetsanden.

Granne med potatisodlaren sa...

Får se om jag fattat rätt. Du vill ha emaljbalettflickan. Jag skickar henne och boken tillsammans efter helgen. Och mitt kontonummer till din mailadress. Vad jag blir glad att hon får bo hos dig i ditt hus med tre skorstenar.
Och Jenny läs Jämlikhetsandden för att få ett annorlunda perspektiv på vad som påverkar hur vi lever och mår.

Jane Morén sa...

Åh Eva vilken underbar tavla! Grattis Jenny som nu får ha den på sin vägg! Visa gärna mer av din konst på bloggen Eva.

När det gäller skribenternas försök att mala ner Jämlikhetsanden: är det inte stötande att de lägger ner så mycket besvär på att försöka påvisa att ojämlika samhällen skulle löna sig för de som har det bra.

Granne med potatisodlaren sa...

Jenny, har om jag fattade rätt beställt en emaljbild av balettflickan. Bilden här ovanför är ett collage. Jag har fyra olika collage med henne som centralfigur.

Men det är inte så viktigt som att Jämlikhetsanden helt plötsligt sätter skräck i högerdebattörerna. Och just för att all statistik visar att rika människor i ojämlika samhällen mår mycket sämre än rika människor som lever i jämlika samhällen. Intressant att se vad som kommer härnäst.

Jenny L sa...

Ja Eva, du har fattat helt rätt! Den dansande balettflickan i emalj är den jag vill ska hänga på min vägg i mitt hus med tre skorstenar. Det ska bli underbart när hon flyttar in! :)

Granne med potatisodlaren sa...

Vad bra! Hon kommer efter helgen