onsdag 27 april 2011

Åter till 1987

Idag sitter vår f d chefredaktör på första sidan i papperstidningen. Lars Lindberg som han heter var chef sommaren 1987 när försvaret jagade u-båtar i Törefjärden. Nu berättar han att befälhavaren i Boden visade en bild på en ubåt i Törefjärden och hemligstämplade allt.

Jag minns hur myggen surrade och hur mina rosa sandaler bytte färg när jag vandrade vid fjärden och lyssnade till helikoptrarna.

Sommaren 1987 var det verkligen kallt- ja, det kalla kriget ven runt knutarna. I flera år jagade försvaret ubåtar i Hårsfjärden i Stockholms skärgård, nu hade jakten flyttat upp till Bottenviken och Kalix skärgård.

Det fanns u-båtar där ute; det var säkert sa alla.

Men jag kunde inte ta det hela på allvar. Brist på värnplikt var en orsak, minnen från Haga slott en annan. Nu var det i alla fall  min tur att titta på försvarets åtgärder.

Tråkigt och långtråkigt var vi säkra på att det skulle bli, därför slog vi två myggor i en smäll. Vi passade på att testa myggmedel när vi ändå var tvungna att vistas ute en hel kväll. Det medel som jag hade strukit på mina armar, ben och fötter stank, och var så starkt att färgen på mina sandaler försvann. Jag kom till Töre hamn i rosa sandaler och åkte hem med silverfärgade...

Kvällen var solig och det var helt ljust när en helikopter började släppa ner , ja, vad de skickade ner i vattnet vet jag ju inte, bara att det small och att vattnet stänkte och steg upp. Klockan var snart halv tolv på natten  och pressläggningen var inne. Det blev en telefonare till redaktionen, jag och min kollega rapporterade vad vi hörde och såg, sen for vi mot Boden.

Vi mötte en kompis som hade sin kusin bland soldaterna i buskarna ute vid hamnen. Han berättade att alla trodde att det var ryssar som övade landstigning. Vi trodde inte att det var sant. För oss som väntade där i hamnen på vad som skulle hända var det mer troligt, att explosionerna i hamnen klockan halv tolv var en uppvisning för att vi skulle rapportera om insatsen.

Inte ett tecken på en invasion.

Inga kommentarer: