onsdag 22 juni 2011

En skräckupplevelse

Jag låg i en säng på hotell Bern  i centrala Tallin och frös för tre år sedan. Det var den andra resan dit våren 2008. Efter skolresan i maj for vi dit med tåg och båt i juni igen. På vägen till båten gick jag in i en bokhandel i Helsingfors och hittade Naomi Kleins "The shock doctrine". Ingen hade varnat mig och nu låg jag och huttrade av feber och läste århundradets skräckberättelse.

Naomi Klein skildrar hur ekonomiska kriser används för att försämra människors möjligheter till ett värdigt liv. Hon tar fram fakta som visar hur olika samhällssektorer samverkar och att resultatat oftast blir en stor förlust för vanliga sparare och löntagare. Andra aktörer skyddas.  Hon ger dessutom flera exempel på att demokratin urholkas.

En god sammanfattning gjorde Lars Callmer, ekonomisk rådgivare, till Anders Borg, finansministern. när han hävdade att de stora banker i Frankrike och Tyskland som har lånat ut miljarder till Grekland borde betala när de tog så stora risker.

För tre år sedan var det svenska banker som hade lånat ut pengar till Estland, Lettland och Litauen. Både till staterna, privatpersoner och företag. Kommer ni ihåg hur marken gungade under bankerna? De hade tagit enorma risker och öst ut pengar till människor som inte förstod vad lånevillkoren innebar. En dag då för tre år sedan tog det stopp.

Fastigheter blev värdelösa. arbetslösheten växte till enorma tal och bankerna hade inte gjort ett enda fel, eller? Vanliga människor som lånat till att bygga ett hus eller att skapa ett eget företag förlorade allt. Och bara tre år senare är Estland en medlem av EMU och deras valuta är euron.

Det kanske är så att det är bankerna som ska betala och inte de vanliga löntagarna? Det kanske är så att för att alla ska få en framtid så måste alla kunna fortsätta leva ett värdigt liv.

Flera vill jämföra krisen i Grekland med vår kris 1992-97. Det är inte så många likheter men det finns en lärdom vi kan dra.

Pensionerna sänktes för att sänka statens utgifter i samband med 90-tals krisen. Då gav regeringen ett löfte om att de skulle höjas efter krisen. Men det väntar alla pensionärer på än.

2 kommentarer:

Jane Morén sa...

Har precis beställt två böcker av Naomi, jag vill så gärna förstå mer. Kalla hotellrum är hemskt, man spänner sig och kan inte sova, blir inte utvilad alls.

Granne med potatisodlaren sa...

Jane, hon skriver så bra och jag blir så uppskakad när jag läser det hon har tagit fram. Jag lider med grekerna som ju inte har en chans.