onsdag 31 augusti 2011

Inte ska väl lingonen blomma nu?

 Inte ett lingon, inte ett blåbär men fullt av fina blommor på riset. Är det den sista augusti, eller den sista maj? Eller gör riset som rosorna, remonterar, blommar ett varv till?
 Överallt brukar det vara fullt med bär längs stigen men nu är det bara bladen som finns kvar. Jag gissar att torkan i juli kan var orsaken till att det inte blev några bär i höst.
Denna lilla utochinvända svamp har jag aldrig sett förr. den har säkert funnits på plats men det gäller att se den också. Någon som vet vad det är för svamp som har skivorna på hatten? Och inte i hatten.

Denna saffransgula hatt är också helt okänd för mig. Är den lika giftig som den ser ut? Lika giftig som min koloni med flugsvampar? Svamp är inte min starka sida om jag säger så. Men i mina drömmar så kan jag hitta och plocka all matsvamp som behövs inför vintern. I mina drömmar ja, men...

Vackra, stolta men mycket farliga är så många att jag får lov att bilda mig bättre.

4 kommentarer:

Victor Estby sa...

Svårt med svampar. Gick en svampexkursion med en av landets främsta experter för många år sedan. Han visade en massa skivlingar, riskor, soppar och musseroner som jag och farsan, ganska vana svampplockare, aldrig hade plockat eller ätit. Vi plockade på oss, lagade till enligt expertens råd och blev sjuka i flera dagar. Därefter håller jag mig till kantareller (gula, höst- och tratt) och svart trumpetsvamp när sådana går att hitta. De är roligare att plocka och senaste åren har det inte direkt rått brist på kantareller. Experterna får gärna rensa skogarna på annan ätlig och oätlig matsvamp.

Granne med potatisodlaren sa...

Victor, det är väl så att jag måste börja gå ut med någon som hittar bättre än jag.

Nu när vädret har blivit allt varmare lär det finnas gott om kantareller vid Norrbottenskusten. Jag har aldrig sett någon.

Jag har satsat på torkade.

Maria Moln sa...

Ja visst är det få förunnat att hitta svamp. Fast jag går ut så hittar jag aldrig det där fina kantarellerna alla pratar om! Så himla frustrerande! Minns ett år i Horndal dö vi plockade kassar, och jag menar verkligen stora matkassar, fulla! Fem! Då fick vi ge bort för att det var så mycket. Det har aldrig hänt igen.

Granne med potatisodlaren sa...

Och jag minns när vi bodde på Selaön. Vilken fin granne vi hade då som kom med en hel korg med kantareller.

Jag har en vän i norra Skåne som plockar och torkar hela höstarna. Men borde vara lika duktig på svamp som hon.