söndag 28 augusti 2011

Fin gul potatis

Här är Katjas Peugot 404. Den är 23 år äldre än hon är.  Jag blir alldeles varm när jag ser hur hon tar hand om sin ögonsten. Det var i en pegga 404 som jag började min bana som bilist.

Igår var jag på Skördemarknad i Boden. Högst upp på programmet stod Håkan Juholt. Jag lyssnade och hörde ett tal jag kände igen. Kollade in skörden istället. Bland massor med stånd fann jag rotfrukter och plantor, men det var glest mellan dem. Det är så jämt, att det är svårt att hitta odlare som säljer grönsaker.

Istället fick jag njuta av Ulrika Lundmarks keramik, Marie Glas Åhmans och Eva Rosenqvists emaljer, sidenmåleri, akvareller och keramik. Vi brukar skämta i emaljverkstaden och säga när vi börjar bli klara att: Nu är det KONST. ja, det var konst i deras kyrkstugor på Kläppen.

När skuggorna blev längre vandrade vi hem och släpade med oss gul fin nyupptagen potatis. Och å mötte vi en vagn med tre koncentrerade ungar. Då mindes vi hur det var, när våra nu vuxna flickor var med, och bara stod och njöt av åsynen av en ponny. Det fanns inget annat som kunde mäta sig med blicken från en häst.

Kvällen började med middag för hela familjen och planering inför nästa söndag. Då ska vi festa med A.

3 kommentarer:

Kattjakten sa...

Men, så glad och förvånad jag blev när jag såg min bil! Ja visst var marknaden trevlig, härligt väder fick vi också. Handlade dock ingenting, men spanade in fina trasmattor i rutigt mönster :-).

Maria Moln sa...

Tänk vi hade också en pegutt som mormor sa. En 404. Och pappa hade hatt. Fast i bilen hade han en bilhjälm som var pepitarutig...snyggt skulle det vara. Hjälm!?

Granne med potatisodlaren sa...

Katja jag gillar mest vardagsbilar på såna där stora veteranbilssamlingar. Och så den röda MG:n.

Maria jag hade gärna velat se B i pepitarutig hjälm. Jag minns en sån som låg i min morbrors bil på hyllan under bakrutan. Bilen är snygg hur som helst.