söndag 25 september 2011

Nyspråk och alliansord

Första solstrimman
 I morse såg jag stjärnor och en nymåne högt upp i skyn. Det var så härligt att himlen var öppen, oändlig och fylld med hoppet om ljus.

Nu lyser solen och jag fylls med energi. Alla dessa dagar med regn, alla dessa grå moln finns inte mer.
Igår var det inte lika lätt att vakna. Men vaknade gjorde jag när B ringer och säger: Det är så mycket trafik idag för att 40 000 ska springa ett motionslopp här så jag får ingen hemtjänst.

Det ligger i tiden. Låt alla friska springa och låt alla sjuka och gamla skylla sig själva. För varför ska friska motionärer tvingas åka kommunalt?

Ja, jag är bitter.

Då hör jag att staten satsar 11 miljoner kronor över fyra år på att utjämna kvalitén i vården. Det är lika med två läkartjänster i fyra år. Inte ett öre till. Felräkningspengar.


 Inte ens värt att nämnas. Men oreflekterat tjatar varje nyhetsuppläsare om det som en satsning.

Nyspråk. Alliansord. Varför översätter ingen.

I och med att vårdpengen infördes så får de områden där de sjuka och gamla bor lite pengar i förhållande till de områden där de friska och rika bor. Det innebär att skillnaderna förstärks. Är det någon som tror att två läkartjänster spridda över hela landet kommer att minska skillnaderna i hälsa och livslängd?


Läs här om vad som ger sjukdom och ohälsa.

Vad satsar regeringen i Haparanda? En kommun som har den absolut kortaste livslängden? Läs om vad som kan hända här.

Och att jämställdhet och jämlikhet inte är en självklarhet för högersidan skriver kloka Anna Laestadius Larsson om här.

Inga kommentarer: