fredag 10 december 2010

Viktigaste platsen i mitt liv

Det finns inget i hela världen som gör mig så stolt som alla dessa fina bibliotek vi har i hela landet. Varje gång jag kliver in i ett bibliotek känner jag samma glädje över att alla är välkomna in. Alla är välkomna att läsa, låna och använda datorerna. För mig är bibban ett fundament. En av de viktigaste delarna i vår demokrati.

Men måste de vara ägda av medborgarna? Nej! svarar allianspolitikerna i Nacka. De har beslutat att de ska sälja alla sina bibliotek.
Så tycker Jonas Thente i DN.
Jag är helt säker på att vi som medborgare måste äga våra bibliotek för att förebygga blotta tanken på att de blir en arena för kommersiella krafter.

I Nacka har man ett bibliotek Dieselverkstaden som har drivits av de anställda. Det fungerade inte så nu är det ett aktiebolag. Vilket kan vara en god idé så länge som personalen som skapade bolaget finns kvar. Men sen då... när aktierna ska säljas. Vem ska få köpa dem? Vem vill köpa dem?


Det är frågor som jag hoppas inte ska bli aktuella.

Jag älskar att få komma in i vårt bibliotek i Gammelstad, i Kvinnobiblioteket på Björkskatan och i Kulturens hus.

Här får böckerna, musiken och filmerna tala - inte skrika.

4 kommentarer:

Sophia Callmer sa...

Nu funkade länken har läst, bra artikel.
Men att sälja bibliotek det är inte klokt!! Jag är som du älskar bibliotek, på alla platser jag bott eller arbetat har jag gått till biblioteket och flitigt använt dem på olika sätt, både för studier, nöjesläsning, inspiration osv Det är ovärderligt, min yngsta dotter på sex år som just lärt sig läsa lånar böcker och ljudskivor med böcker, en guldgruva för henne. Bibliotek är viktiga!!
kram

Granne med potatisodlaren sa...

Du har så rätt! Jag kan fortfarande minnas mitt första besök på bibban i Solna. Och de första besöken med mina flickor på biblioteket här i byn. Som inte finns mer. Det lades ner för ett år sedan. Som tur är är det bara 5 kilometer till Gammelstad.

Jane Morén sa...

Helt vansinnigt och jag tycker de rader du klippt ut ur texten, det där med beröringsskräck för gemensamt ägande är så talande för hela deras politik.

För mig innebar biblioteket ( I Årsta där jag tillbringade många år av min barndom) att jag kunde ta min mammas shoppingvagn och gå upp och lasta den full med allehanda böcker, speciellt många vackra böcker med bilder på djur, vilket gjorde mig lycklig. Biblioteken är också en arena för kulturmöten.

Granne med potatisodlaren sa...

Just så. Här har jag mött många outgivna poeter som tolkat sina texter. Jag har mött kunskap hos föreläsare som jag inte visste fanns. Och Jane läs Anna Laestadius Larssons länk ovanför här. Hon avrättar de okunniga jämställdhetsnissarna i Centern och på Svd:s ledarsida..