fredag 23 september 2011

Goda nyheter

Denna vecka betyder massor med goda nyheter. Det är tur.
Ja, för en nyhet är inte så kul. Ja, att det har regnat 300 procent mer än normalt. Efter sol kommer evigt regnande skulle vi kunna säga i år.

Glada är i alla fall de 4500 som gick på hockeymatch. Äntligen! Första vinsten denna säsong.

Lyckliga är de som vill att serverhallar byggs på Porsön. Nu har domstolarna sagt sitt.

Haparanda har haft den kungliga familjen på två besök. Victoria på torget. Hennes bror och fader i skogen.

Den förlegade annonsen som Byggmax satte in i Dagens Nyheter utan att ansvarig utgivare, Gunilla Herlitz, satte stopp har debattarats hela veckan. Den stoppar Byggmax nu. Vilket gott initiativ.

Det är bokmässa i Göteborg denna torsdag-söndag. Överallt i alla medier finns författare och kritiker närvarande. Där samlas de högt över stan och njuter av Sveriges fräschaste och dyraste räkmackor.

Jag hamnade högt upp i skyn när jag mötte Kertin Hillströms fina diktsamling Dagarna i lördags på Kulturens hus. Katrin Parment läste ur samlingen och vi fick möta en mogen debutant. Här finns närvaron av Norrbotten och alla vanliga människor som bara lever och är. Känslorna som de skarpa växlingarna i naturen och årstiderna skapar. Den geografiska erfarenheten. För att verka lite tjatig. Men jag är säker på att platsen där vi lever och har levt påverkar oss utan att vi lägger märke till det. Inte först i alla fall.

Jag är säker på att den spelar en stor roll. Varför skulle jag känna lycka när jag kliver runt på Öland, eller på Arlanda eller på Gare du Nord. Det är samma sak varje resa. Först landar jag på Arlanda och far in till stan och känner en tillhörighet, sen sitter jag vid gaten vid Luleplanet och njuter av att de flesta talar norrbottnisk dialekt och av att jag alldeles snart är hemma.

 Det är kanske så det det är. I Dagarna känner jag mig hemma.







Inga kommentarer: