En vecka i decembermörker och kulturljus. Så kan man sammanfatta denna härliga slaskiga tid.
I mörkret på Konsthallen fick jag följa med Anton Svedbergs till mitten av 1970-talet. Gry Forsell, idag programledare på TV4, kröp mellan instrumenten på Hermelinsskolans scen. Hela gänget sjöng om Playa Plannja och vi fick återuppleva känslan av att vara lurade. Känslan av att hur mycket vi än jobbar och sliter så har vi ingen chans att påverkade beslut som är viktiga i Norrbotten inför framtiden. Då stoppades Stålverk 80 av den nyvalda borgliga regeringen och industriministern Nils Åsling,(c).
Denna vecka skedde det igen. Alliansregeringen och Sverigedemokraterna röstade ner Norrbottniabanan. De två moderata riksdagsledamöterna Johan Johansson och Krister Hammarbergh röstade mot att vi får dubbla järnvägsspår söderut. Inte en enda av de borgliga riksdagsledamöter som bor och verkar i övre Norrland anser att det behövs en modernare och bättre järnväg. Istället planeras en förstudie om tunnelbana mellan Malmö och Köpenhamn. Den beräknas kosta lika mycket som en kustjärnväg mellan Umeå och Luleå.
Nu blir det spännade. Vi har en regering utan ledamöter från norra Sverige. Vi har ett län med den näst högsta bruttoregionalprodukten som får leva med en infrastruktur från 1888.
Vad kommer att hända? EU satsar i alla fall hälften av pengarna om Sverige beslutar sig för att gå vidare med projekteringen av Norrbottniabanan. Nästa riksdagsbeslut sker om 2 år.
Två kollegor, Linda Danhall och Lotta Nilsson, har fått pris som årets miljöjournalister. Det får de för sin granskning av Outokumpu. En artikelserie som ger ekon runt hela Sverige och Finland.
En 13 dagar lång kulturfestival har fått NSD:s kulturpris. Och den sker inte i centrum, utan i Korpilombolo. Tänk er att varje kvarter i en stad skulle lyckas med att skapa detsamma. Då är det begripligt för oss andra hur mycket energi och kreativitet som föreningen lägger ner varje år.
Kreativitet visade även Agneta Fältskog när hon sjöng om sin resa till Korpilombolo med tåg. Tio minuter kvar till Korpilombolo är det inte när vi stiger av för att ta bussen från järnvägsstationen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar