tisdag 10 januari 2012

Soppdag eller soppvecka?

Vardag. Vardagsbekymmer, vardagsglädje, vardagsekonomi, första veckan med fem vardagar i år. Då får jag lust att äta soppa var eviga dag. Hetsoppa med ingefära, köttsoppa med kryddpeppar, potatissoppa med purjolök, gratinerad löksoppa och grönärtpurésoppa med brödkrutonger.

Då lyssnar jag till vår arbetsmarknadsminister Hillevi Engström som debatterar arbetstidsförkortning med Jonas Sjöstedt.

Fokus på bra jobb, utvecklande jobb, säger Hillevi Engström och satsar på pigavdrag och sänkt restaurangmoms. Jonas Sjöstedt hävdade att politikerna ska ta ansvar för att ge alla, även de med låga löner en möjlighet att arbeta färre timmar med bibehållen lön. Hans argument är att vi alla har en högre produktivitet som borde ge fler chansen att få arbete. Istället för att att färre jobbar allt mer.


Enligt Jonas Sjöstedt har världens mest effektiva verkstadsindustri, den i Tyskland kort arbetsvecka med bibehållen lön. Och den har inte förlorat i konkurrenskraft.


Den handsken tar inte Hillevi Engström upp. Hon hävdar istället att den korta arbetsveckan som infördes i Frankrike ska tas bort.


En sak är säker. Historiskt har moderaterna röstat mot all arbetstidsförkortning och mot all förlängning av vår semester. Reformen på 00-talet som skulle ge långtidsarbetslösa en chans till vikariat det sk friåret var som ett rött skynke.

Ska vi ta vara på vår ökade produktivitet och ge fler jobb, med kortare arbetsvecka?


2 kommentarer:

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Kloka synpunkter!
Och oj vad jag vill ha dina frestande sopprecept! Kokbok? Soppkokbok?

Granne med potatisodlaren sa...

Eva vilket sammanträffande att jag fick för mig att blogga ett matrecept. Den heta soppan är verkligen en favorit. Lätt, fyllig och lite annorlunda. I alla fall för mig som sällan gör asiatisk mat.

Igår fick jag en ahaupplevelse när jag bläddrade till fyran. Där var det en kvinna som gjorde pepparbiff på vietnamesiskt vis. Det var en av mina paradrätter på 80-talet.