fredag 14 september 2012

Nu överklagar vi giftutsläppen

Jag blir alldeles matt när jag tänker på hur många hundra timmar mina kollegor Lotta Nilsson och Linda Danhall har ägnat åt utsläppen från Outokumpus Torneåverken. Nu överklagar Sverige företagets tillstånd att släppa ut upp till 500 kilo kvicksilver över älven. Sverige kräver ett maximalt utsläpp på 40 kilo per år.

I närliggande Kalix håller golfklubben på att gå i konkurs. Hur kommunen kunde borga för så stora summor som den gjort är en obesvarad fråga. Nu vill Kalix golf AB har ett större borgensåtagande.

Torsdagens stora stjärna vid elitseriens debut gjorde två mål. De spelade i Ängelholm mot Rögle och Kim Hirschovits såg till att det blev 1-3.

Norrbotten kommer att förlora hundratals arbetstillfällen när Lantmäteriet, säkerhetsföretaget G4S, sågen i Seskarö och Radiotjänst flyttar, lägger ner eller går i konkurs. G4S i Boden har på tre år fått mer än 3,5 miljoner i sysselsättningsstöd.

Sysselsatta är forskarna på KTH i Stockholm. Professor Hans Lind var i Kiruna för att presentera sina tips om hur hyror och bostadspriser i det nya Kiruna ska pressas. Vad han föreslog? Jo, att marken ska vara gratis för dem som vill bygga.

Höstens största boksuccé är en erotisk roman. EL James har skrivit 50 nyanser av honom. Hon säger att hon har varit inspirerad av Twilightfilmerna.

Jag undrar om just den erotiken kommer att nå mig som bara somnar när dessa filmer med overkligt sköna unga älskande hamnar i teverutan.

Inga kommentarer: