måndag 14 december 2009

Vinterfest


Torr snö och nio minusgrader. Ljuset som smyger fram över den mörkblå himlen. I öster slocknar morgonstjärnan, samtidigt släcks gatlycktorna.
Det är åtta dagar kvar till det vänder.
Vintersolståndet det firar vi.
Det är en tradition som blir allt starkare.
Visserligen är den 22:a en dag som alltid har varit viktig i min uppväxt. Då firade vi en kusin och min moster som fyller år.
Här i norrskenets land har dagen en annan innebörd. Det är både mörkrets och ljusets dag. Den da'n är det ljust i tre timmar, om det är klart. Vi tänder massor med ljus och marschaller. Pysslar och kokar julgott. Lyssnar på julsånger och sjunger med.
Mörkret är förutsättningen för att alla vackra levande lågor ska lysa starkt.
Jag har lyckats uppmana mina allra mest positiva tankar trots vintermörker, is och kyla. Det är roligt att tänka tvärtom. Helt plötsligt märker jag att tankens kraft är stor. Det vintergrå förmiddagsljuset ger nya färger som jag nästan aldrig har haft tid att se förut. Jag gläds åt violetta nyanser i den turkosa morgonsnön. Nästan som ängen var fylld med vinterblommor.

7 kommentarer:

Lena sa...

Fint, fint, fint. TACK för att jag får läsa. Kram!

Jane Morén sa...

Norrskenets land, vad fint uttryckt! Jag har starka känslor för Morrland, har blod därifrån, men det var först för ett par år sedan, när jag hörde en intervju med en speciell dialekt och det bara rusade runt inuti mig som jag förstod att det jag hört som mycket liten (innan 2 års ålder) det hade etsat fast sig och som ett modersmål. Vacker bild, som solsystem ute i Vintergatan.

Granne med potatisodlaren sa...

Tack-det är ett bra uttryck för oss som lever här. Kanske att vi skulle vara de subjekt vi är och inte objekt som vi blir om vi använder de ord vi har.

Jane Morén sa...

Upptäckte att jag skrivit Morrland, det var ju kul och tänkvärt, undra vad det kan betyda??

Granne med potatisodlaren sa...

Ja, vi morrar...

Jenny L sa...

Jag blir så glad av den här bilden och åt bilden du skapar i mitt huvud "av violetta nyanser i den turkosa morgonsnön." Du har låtit mig ta klivit in i en sagovärld. Tack!

Granne med potatisodlaren sa...

Skål och tack. Kul att ni följer med och plockar blommorna med era tankar.