Ingen kan undgå att Jan Björklund tror på den skola som fanns förr, innan han gick i skolan. Att han drömmer sig tillbaka till den skola som fanns före 1962. Den där barnen delades upp i olika skolformer när de var tolv år. Frågan är om han inte önskar att de som läser teoretiska linjer ska ha en skolmössa så att alla kan se att de har lyckats.
I den skolan var man sina betyg. Och värdelös om man inte lyckades.
Idag spolar två pedagogiska forskare, Christian Lundahl och Anders Jönsson, hela betygsutredningen på DNDebatt. De är säkra på att de lagar om betyg som Jan Björklund vill införa försvårar inlärningen.
Jag ger vår skominister en kvist med äppelblom och hoppas att han minns att kreativitet är det som driver utvecklingen framåt.
4 kommentarer:
Underbart inlägg! Gillar verkligen äppelblomskvistidén även om jag tror att han behöver ett helt fång snarare än en kvist! ;-)
Tack Filippa! Ja, jag tror, också att han behöver alla blommor han kan få.
"I den skolan var man sina betyg. Och värdelös om man inte lyckades"
Precis tvärtom! Dom som inte lyckades teoretiskt fick utbilding till yrken som dom trivdes med och var stolta över.
Idag tvingas däremot omotiverade/okunniga/alla har inte samma förmåga till att läsa matte så att dom HATAR skolan. Jag vet, jag arbetar med elever som har "det svårt"
Alla har vi olika erfarenheter av Sveriges största arbetsplats. Och jag kan bara säga att mina erfarenheter är att allt beror på läraren. Och att vi ska satsa på lärarna. Fungerar inte ledaren i klassrummet kan man ha vilken läroplan som helst. Det fungerar i alla fall inte.
Jag vet inte om du har undervisat i folkskolan, realskolan eller på läroverk före 1962, men de erfarenheter som jag mött är inte positiva till den formen av utgallring av olika elever.
Bra för lärarna som hade homogena grupper, men inte så bra för eleverna som fick veta sin plats.
Skicka en kommentar