lördag 19 december 2009

Chocolat

Hittade igen en papperslapp med mitt bästa chokladrecept. Varje gång jag gör dessa chokladtryfflar till jul minns jag jularna i Montparnasse. Hur skyltfönstren längs med boulevarderna fylldes av tårtor som ser ut som vedträn och choklad som liknar svart tryffel direkt från skogen.
Här är mitt franska recept:

200 gram minst 50 procentig choklad i kaka
2 msk smör
2 msk starkt kaffe
1 1/2 dl siktat florsocker
1 msk creme fraiche
smaksättning: cognac, armaniac, calvados, whisky eller vad du har, efter behag.

Smält choklad och smör i vattenbad utan att röra. Rör i florsockret. Tillsätt kaffe, creme fraiche och smaksättning. Låt stå kallt till smeten har stelnat. Rulla bollar och sätt i en tandpetare.
Låt stå kallt i en natt.

Dag 2
100 gram minst 50 procentig choklad
1 dl kakaopulver

Smält chokladen. Pensla kulorna. Lägg alla chokladkulorna i en burk med kakao. Skaka burken. Sätt på ett lock och förvara tryffeln i kakaon kallt.

Detta recept fick jag av Martine D julen 1978 när vi hade promenerat från gare Montparnasse till St Germain. Då hade vi gång på gång konstaterat att våra små resurser inte räckte till att köpa fler än en tryffel från de fina butikerna.

4 kommentarer:

Jenny L sa...

Tack för recepttips och för en promenad genom Paris gator.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Jag minns i Saint-Malo när Maia och jag var så fattiga att vi bara hade råd att köpa grisfötter. Tack för härligt recept, det ska jag testa, jag som annars tänkt avstå från att göra julgodis. Men detta... det ska jag göra.

Granne med potatisodlaren sa...

Prova receptet när du blir frisk. Tryffeln blir som en dröm eller två.

Granne med potatisodlaren sa...

Det finns enklare recept men bara ett som jag lärt mig i ett litet pyttekök på Boul St Germain.(Litet pyttekök betyder 1 1/2 kvm.)