tisdag 8 januari 2013

Dubbelt så mycket

Sagovärld är det utanför fönstren. Sagor läser vi och kliver in i nostalgin. Jag har hittat återutgivna böcker som jag läser vid kaminen. Just nu har jag tagit mig igenom Stig Trenters, Roparen. Den är gammal. I alla fall om man inte hoppar över alla nedsättande kommentarer som fyller sidorna.

Den stackars hjältinnan får vara vacker och nätt, men inte bekymra sig för vad som ska göras. Nej, handlingarna står självgoda medelålders vita män för.

Jag kände på mig att det inte är en text som tål vår nutida blick. Men hur kunde det vara så då? Det kan man undra idag, eller kanske inte. Jag läser att det manliga kommunalrådet Karl Petersen tjänar precis dubbelt så mycket pengar per år som det kvinnliga, Yvonne Stålnacke. Enligt de senaste taxeringarna har har Karl Petersen 3 miljoner kronor per år och Yvonne Stålnacke 1, 4 miljoner kronor.Naturligtvis har Karl Petersen många fler styrelsearvoden, men är det så vi vill ha det i Luleå?


Inga kommentarer: