måndag 12 januari 2015

Både hjärta och hjärna har varit fyllda av is

Det tog nästan en vecka innan jag hittade igen någon form av språk efter mördandet på Charlie Hebdos redaktion och gisslantagandet och mördandet i Paris.

Både hjärta och hjärna har varit fyllda av is. Is utan innehåll. Bara iskall is.

Men när jag såg alla vanliga människor som har gått ut på gator och torg för att ta tillbaka yttrandefriheten och rätten att ha egna åsikter så smälte isen ner. Ja, det är alla vanliga människor som ger mig hopp. Vi kan ju verkligen undra vad vissa av statscheferna gjorde i Paris när de vandrade på Avenue Voltaire. De som aldrig har trott på den franske filosofens ord:
  • Jag håller inte med om vad du säger, men jag är beredd att gå i döden för din rätt att säga det.
Det vi alla hoppas på är att de tar till sig allas rätt att tala fritt och leva som de vill om de inte skadar andra.

(Citatet är ju inte egentligen Voltaires, utan en sammanfattning av hans filosofi).

Inga kommentarer: