lördag 1 maj 2010

Hjärnkraften kommer igen

Utanför dörren sveps jag in i ett mjukt regn. Vinterrabatten av glas strålar efter rengöringen av våren.















Iris kommer upp redan den första dagen utan snö bakom huset.















I barnens sandlåda vintervilar jordgubbsplantorna tillsammans med förra årets lavendel. Undrar, ja, undrar om någon liten lavendelkvist har överlevt.












Sävstaholmträdet har äntligen klätt av sig snön. Livet börjar. Den första knoppen sväller.















Bondsyrenen har fått päls. Knopparna lyser gröna mellan de Sienafärgade grenarna.














Pimpinellarosen lyser röd. När värmen kommer kommer färgen tillbaka på grenverket.


Nu har jag vandrat runt och hittat tvekande vårtecken i majregnet. Tagit till hjärnkraft för att övertyga mig om att det är maj. Första maj.

2 kommentarer:

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Så fint, Eva. Jag hoppas att din lavendel överlevt!

Granne med potatisodlaren sa...

Tack Eva, jag hoppas och hoppas. Och tittar försiktigt på den stora runda plantan. Men än vet jag inget.