måndag 19 juli 2010

Min granne potatisodlaren

Ser ni att min granne fanns redan på 1600-talet. Då fick han vara med på ett fruktbarhetsfönster i Tyska kyrkan. Han sår och frun sätter potatis.

Rätt kul att möta vardagen i ett fint målat kyrkfönster.

Idag har det fläktat ordentligt från Strömmen. Vi har promenerat från Södershöjder till Karl XII. Bakom hans rygg satt vi i vinden och njöt av te.

Jag har hittat en annorlunda polisroman från DDR. Christa Bernuth heter författaren som skriver om tiden bakom järnridån. Boken heter Inre säkerhet. Jag gillar den mycket efter de första 139 sidorna.
Posted by Picasa

4 kommentarer:

Anonym sa...

Åh vad jag längtar till Stockholm när du skriver om Strömmen!

Granne med potatisodlaren sa...

Strömmen och solen är fantastiskt fint. Men du har ju ett turkost hav och en evigt blå himmel hos dig. Men jag förstår att du kan längta efter det skira nästan overkliga i sommaren här.

Jane Morén sa...

jag är fascinerad av kyrkfönster. Allt so är färg och ljusspel fascinerar mig. det verkar som ni haft riktigt fina dagar i stan här!

Granne med potatisodlaren sa...

Härligt med att vara turist där jag känner mig hemma. Det är lätt att hitta och lätt att göra saker.