fredag 28 januari 2011

Bilder från min atejé

 Det här är min största emalj. Den är cirka 60 x 55 eller så. Den föreställer drömmen om att börja dansa ballett och med mötet med dansfröken (med horn).


Den andra bilden handlar om att vilja bli vän och att önska sig en hund.















Denna bild är en av tre som berättar om Simone de Beauvoir. Alla tre är 20 x 20. Den första är ett porträtt av Simone som äldre. Då när alla ifrågasatte hennes liv.
 Den andra handlar om dubbelmoral. När Simone var lärare i södra Frankrike var alla flickor tvungna att täcka sitt hår både i skolan och i kyrkan. Idag är det unga muslimska flickor som väljer att täcka sitt huvud i väst och provocerar oss.
Denna bild föreställer Simone de Beauvoir som ung. Då när hon mötte sitt öde i Jean-Paul Sartre.














De två mindre gröna bilderna kom till inför en utsmyckning på skolan.

7 kommentarer:

tankar från mitt fönster sa...

Mycket vackra konstverk.
Tassar in o önskar en trevlig helg!

Granne med potatisodlaren sa...

Tack för det fina berömmet! Trevlig helg du också.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Eva, dina bilder är så fina. Kortet av balettdansösen sitter framför mig på väggen vid en av mina arbetsplatser.

Anonym sa...

Läckert läckert!

Granne med potatisodlaren sa...

Vad kul att hon finns med i din vardag, Eva. För mig är hon en symbol för styrka och självständighet.

Carina, jag ler stort efter så fint beröm.

Jane Morén sa...

Eva, vilka bilder, speciellt balettdansöserna, så fina rörelser, så skira, så lätta. Jag har dina bilder framför mig i mitt lilla "kontor" och balettdansösen framför husen inramad.

Granne med potatisodlaren sa...

Jag borde ha tagit bilderna utan belysning i taket. Nu strålar lampan lite väl mycket i bilderna. Vad kul att du har bilderna på väggen. Tack.