onsdag 19 januari 2011

Om hemlängtan

Livligt, aktivt, bullrigt, händelserikt och fyllt av människor och bilar. Precis så låter det när jag öppnar fönstret.

Jag vet direkt var jag är. Där jag var hemma, men också där jag känner mig näst mest hemma.

Ändå så längtar jag hem.

Inte som när jag tragglade med franskan och kände mig som en halvspråkig, långsam, trögtänkt,  och felplacerad tokfia. En som varje dag dygnet runt tog i så att det nästan brast utan att språket fastnade. Då där långt borta i tiden i det 14:e arrondissmentet.

Inte så.

Jag bara längtar lugnt och innerligt efter livet hemma.

9 kommentarer:

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Snart är du hemma. Vist är det fint att sådan längtan finns. Att man har en plats att längta till

Granne med potatisodlaren sa...

Ja, det är fint. Jag blev bara så förvånad. Det är så sällan jag är borta så här länge från J och flickorna.

Sophia Callmer sa...

Känner igen känslan och förvåningen, att resa är ju roligt speciellt till platser där man varit hemma tidigare i sitt liv, just att känna att man längtar hem och faktiskt hör till på en plats är oväntat. Men Paris måste vara roligt också. Just nu längtar jag bort från översvämningar, snömassor och slask. kram Sophia

Granne med potatisodlaren sa...

Sophia, jag ser att texten är tvetydig. Denna gång är det "gatorna där jag lekt som barn" som jag lyssnar till från köksfönstret. Sibiriens vardagsljud.

Victor Estby sa...

En plats att längta till - så fint formulerat. Och fint skrivet om längtan, Eva granne. Sibirien kan verkligen vara vemodigt också. Trots alla bilar och människor. En gång i tiden låg denna plats utanför staden, bortom tullen. Hit gick de mest trasiga och bespottade av stadens kvinnor med sina latrintunnor. Men snabba i repliken och fräcka i mun ska de ha varit i alla fall.

Granne med potatisodlaren sa...

Kvinnokraft utanför det planlagda... Det är tillåtet att längta hem ibland har jag bestämt även om jag gillar livet här.

Maria Moln sa...

Längtan är en stark känsla. Jag tror att det är viktigt att känna den då och då. Den får dig att se det invanda; din vardag ur ett annorlunda,nytt perspektiv. Du uppskattar det igen.

Monika Häägg sa...

Ja, det är tillåtet att längta hem. Ibland kan jag längta hem fastän jag bara är ute på en liten promenad.

Granne med potatisodlaren sa...

Maria du har helt rätt. Det vanliga blir intressant när avståndet blir stort. Och längtan stark.

Monika det låter passionerat att längta hem en kort stund från hemma. Men också fyllt av glädje över ditt "hem".