Det är väldigt många frågetecken som kommer hoppande fram när man läser denna affisch. Och hela stan är full med reklam för friskolor. Verkar vara brist på elever...i alla fall på gymnasienivå.
Affischen är klantig tycker jag. Men att arbeta utan schema har jag gjort, när jag ännu bodde i Sverige och var ung och arbetade som lärare. Vi byggde upp ett helt annat system, utifrån skolplanen, men inte efter klockslag eller tider, inte utifrån katederundervisning och alla barn gjorde inte ens allt samtidigt, det var en åk. 3. Varje barn hade sin egen planering för en vecka i taget och både planerade och utvärderade densamma tillsammans med sin lärare. Det var oerhörda resultat.
Carina, det är en skola som vi alla drömmer om. Det är därför frågetecknen blir så många. Om det skulle vara som du arbetade så skulle det ju vara en fantastisk skola. Kanske en portfolioskola. En pedagogik som passar många.
Låter konstigt, upplever att många elever fast det är gymnasiet jag undervisar i foto på har svårt att ha ordning på sin egen insats och då har de faktiskt ett schema.
Visst är det så Eva, men någon form av schema aka planering, d.v.s strukturen behövs ju alltid, vi har en skolplan, vissa block ska ingå och vissa resultat ska ingå, det man kan rucka på är ju HUR denna inlärning sker, och även VAR. Är det själva lärandet eller det egna sökandet i lärandet vi ska prioritera? Men vi måste utgå ifrån att t. ex en 9-åring VILL lära sig, ÄR nyfiken och har kapaciteten till detta, jag tror läraren ska vara ett verktyg mer än en ledare. Bifrostmodellen i Danmark t.ex har klara fakta och resultat över att det faktiskt funkar, men det kräver lika mycket av pedagogen som av eleverna.
6 kommentarer:
"utifrån sina egna intressen"?
Är det inte meningen att de ska få betyg i alla ämnen?
Jag vet ju någon eller någon annan som skulle snöa in på ett väldigt fåtal ämnen ...
Det är väldigt många frågetecken som kommer hoppande fram när man läser denna affisch.
Och hela stan är full med reklam för friskolor. Verkar vara brist på elever...i alla fall på gymnasienivå.
Affischen är klantig tycker jag. Men att arbeta utan schema har jag gjort, när jag ännu bodde i Sverige och var ung och arbetade som lärare. Vi byggde upp ett helt annat system, utifrån skolplanen, men inte efter klockslag eller tider, inte utifrån katederundervisning och alla barn gjorde inte ens allt samtidigt, det var en åk. 3. Varje barn hade sin egen planering för en vecka i taget och både planerade och utvärderade densamma tillsammans med sin lärare. Det var oerhörda resultat.
Carina, det är en skola som vi alla drömmer om. Det är därför frågetecknen blir så många.
Om det skulle vara som du arbetade så skulle det ju vara en fantastisk skola. Kanske en portfolioskola. En pedagogik som passar många.
Låter konstigt, upplever att många elever fast det är gymnasiet jag undervisar i foto på har svårt att ha ordning på sin egen insats och då har de faktiskt ett schema.
Visst är det så Eva, men någon form av schema aka planering, d.v.s strukturen behövs ju alltid, vi har en skolplan, vissa block ska ingå och vissa resultat ska ingå, det man kan rucka på är ju HUR denna inlärning sker, och även VAR. Är det själva lärandet eller det egna sökandet i lärandet vi ska prioritera? Men vi måste utgå ifrån att t. ex en 9-åring VILL lära sig, ÄR nyfiken och har kapaciteten till detta, jag tror läraren ska vara ett verktyg mer än en ledare.
Bifrostmodellen i Danmark t.ex har klara fakta och resultat över att det faktiskt funkar, men det kräver lika mycket av pedagogen som av eleverna.
Skicka en kommentar