lördag 5 februari 2011

Andrum

Det är ett av mina favoritord. Det måste rymmas mellan livets olika delar. Jane Morén skriver här om hur det är när det inte finns någon plats för tankar och vila. Vill vi ha det så? Ska vi rusa runt och uppfylla alla andras krav på att göra rätt och bäst och aldrig tänka?

Veckans mest onödiga stress hörde jag om på ett möte. Tre personer berättade om att de planerade att gå på tre partyn samma lördag. De ville inte tacka nej till någon av värdarna/värdinnorna utan tyckte att det var bättre att rusa mellan festerna. Middagar där någon ansträngt sig och lagat mat till sina vänner. Kul för alla andra vid borden som fick se ryggen på gästerna som sprang mellan de olika måltiderna. Höjden av egoism? Eller ett sätt att vara generös med sig själv?

Jag sätter mig vid snödrivan och försöker se vilka gäster vi har haft i trädgården.Skvallersnön berättar.

3 kommentarer:

Monika Häägg sa...

Andrum och tid för eftertanke är en absolut nödvändighet. Och det skall finnas varje dag. Inte bara någon gång då och då!
Det där med tre partyn på samma dag låter lite väl magstarkt. Går det verkligen att få någon behållning av det?

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Jag är så uppfylld av Thich Nhat Hanhs tankar om att uppnå frid genom att vara närvarande i ögonblicket. "Vårt sanna hem är detta ögonblick", skriver han i "Vi är redan framme". Det är att leva i detta ögonblick som är livets mirakel, menar han. Det är så vackert och så hoppfullt det han skriver. Men obs undvik den nyutkomna boken Mindfulness, läs andra böcker av honom!
Läser man honom springer man inte på tre partyn, det kan jag lova!

Granne med potatisodlaren sa...

Det är härligt att bli uppfylld av tankar och ord som man känner ger nya infall i livet. Men fanns inte andrum fanns det ingen tid att smälta och begrunda det nya. Vad kul Eva att du har funnit en författare som kan sätta kloka ord på det som är viktigt. Vårt sanna hem är detta ögonblick- så sant- och så svårt att leva upp till.

Monika, jag håller med dig, mer plats för hål i tillvaron som vi kan fylla med vila och tankekraft.