onsdag 15 juni 2011

Några tankar och vissna pioner

Det första jag ser när jag öpnar tidningen i dag är Lottas och Lindas reportage om nedsläppen från Outokumpus stålverk i Torneå. Här är det gränslöst och ingenting hindrar företaget från att smutsa ner Riekkola, ett Natura 2000-område, ett naturreservat alldeles utanför Haparanda. Ett av de gifter som har uppmätts är sexvärt krom. Det giftet finns det en hel film som skildrar:  Erin Brochovich, 2000. Den fick Julia Roberts sin första Oscar för.

Läs hela reportageserien.

I radion är det partiledardebatt. Och jag hoppas på hopp. Ja, att alla människor som drabbats av de regelförändringar som regeringen genomfört ska få veta att de är lika värda som andra och att de har en chans.
Det finns inget hopp alls om man lyssnar till vår statsminister. Fredrik Reinfeldt säger samma sak för femte året i rad. Att det enda som kan hjälpa Sveriges ekonomi är skattesänkningar.

Håkan Juholt vill ha svar på vem som har bett Fredrik Reinfeldt om att statens finanser och skattesänkningar ska gå före allt annat. Han föreslår modesta ändringar för en tiondel av nästa skattesänkning i debatten.

Jag tycker inte att förslagen räcker. Jag kan inte förstå varför människor med svåra sjukdomstillstånd inte ska få en chans att bli bättre innan de förlorar sin sjukförsäkring. Jag kan inte känna mig glad när jag möter människor som tvingas låna pengar privat för att kunna köpa mjölk.


Jag tycker att vi alla har en skyldighet att ge våra medmänniskor hopp om att de ska få chans att jobba, bli friska och samtidigt inte behöva oroa sig för sin ekonomi.

2 kommentarer:

Jane Morén sa...

Håller med dig i allt Eva. Att människor ska stötas ut på grund av sjukdom, som inte sällan orsakats av ett jobb är fruktansvärt. Som redaktören för Kommunals stockholmstidning skriver, om två mandatperioder med Reinfeldt i spetsen kan välfärden som vi känt den vara borta. Vem kan önska det? Jag tror de flesta inte fattar vidden av det som sker nu. Och sexvärt krom det vet vi som sett filmen vad det kan orsaka. Filmen har jag sett många gånger!

Granne med potatisodlaren sa...

Tack Jane. Jag har aldrig sett så mycket skitsnack som i recensionerna av denna debatt. Men en sak slog mig-att Reinfeldt talade om de som inte är friska som ohälsotal. Då är han mycket långt borta från medborgarna i det här landet.