söndag 12 juni 2011

Förunderligt

Inte en dag för båtliv
Jag hörde hur tidningsbilen svängde runt för att återvända till stan. Ljudet passade in i min dröm. Visst är det konstigt att ljud som vi hör när vi drömmer passar in som en borttappad pusselbit. Jag var långt bort och minns knappt hur drömmen var före bilens ljud, men sen for jag på en tur längs med Norrlandskusten. Vi stannande i Skellefteå och åt en glass på torget, men som i alla drömmar var något ostämt, inte begripligt. Glassen saknade smak.

Nästa gång som jag finns med i drömmen badar vi i sjön utanför Ullånger och kokar te på ett spritkök. Då hör jag hur något prasslar och hur det liksom gnäller bakom mitt arbetsbord. De ljuden blev vattenkaskaden från morgondoppet och gasens susande under vattenkannan.

Sen kom ekots dingdong klockan fem. Inte en pusselbit som passade in. Därför sitter jag här och har snart druckit fyra koppar te och två koppar kaffe. Koffeinet behövs n u när vi har en grådag med tid för städning.

Inga kommentarer: