onsdag 28 december 2011

Grötmyndig

Hänförd. Och sorgsen. Det är Menlösabarnsdag idag. En dag som min  far alltid hänvisade till som den dag när vi barn fick bestämma allt om det inte var för att alla barn hade munnen full av gröt.

Idag är det de ministrar som har ansvar för hur studiebidragen är kopplade till bostadsbidragen som har hjärnan full med gröt. Från och med den 1 januari får de familjer som har bostadsbidrag och en strulig skolkande gymnasieelev hemma betala tillbaka bostadsbidraget.

Människor med bostadsbidrag är vårt samhälles fattigaste familjer. De flesta är mammor, som har låga inkomster, med barn hemma.

Utan bostadsbidrag drabbas inte familjer med skolkande gymnasieelever på samma sätt.

För mig känns min pappas dryga skämt om de menlösa barnen ( från 1920-talet), på samma nivå som regeringens beslut om att inte ändra lagen om hur socialförsäkringarna hänger ihop för de fattigaste barnfamiljerna på samma låga nivå.

Grötmyndig sa man om makten då för länge sen. Grötmyndig är makten fortfarande.

2 kommentarer:

Jane Morén sa...

Så rätt så Eva, och bra skrivet! Det är synd att dina brev inte delas ut direkt på de ansvarigas bord, till morgonkaffet borde de ligga där.

Granne med potatisodlaren sa...

Tack, Jane. Jag tror inte att de skulle uppskatta mina inlägg så där varje dag till kaffet.