torsdag 15 mars 2012

Åkeröäpplena doftar

I veckan intervjuade jag Birgit Hassler. Hon fyller 70 år. Vårt samtal var ett av de bästa. Hennes kloka svar ger mig ett perspektiv på livet varje dag. Glädjen över att ha fått leva i en tid när allt har gått framåt och framtiden blev bättre för alla och envar.

Läs den här:

Birgit Hassler är gift med Leo som också är läkare. Han kommer från en stor familj och när jag var 20 år mötte jag en av hans bröder med fru. Ibland när man är 20 år är livet alldeles för stort. Det var det en tid för mig och då fick jag se att det finns möjligheter att överleva. Den hösten plockade jag Åkeröäpplen i den gamla trädgården och fick prata av mig om de svåra existentiella frågor som hela tiden dök upp. I det livliga köket där 6 barn och kompisar samlades fanns också en familj från Nordafrika på besök. I januari kom de med säckar fyllda av dadlar, apelsiner och doftande mandlar. Exotiskt. Och hjärtevarmt.

Doften av Åkeröäpplen förflyttar mig till den där hösten när jag var 20 år och vuxenlivet väntade. Jag fick vara en person värd att tas på allvar. Det är en gåva som jag bär med mig. Och gärna delar med mig av.

Inga kommentarer: