lördag 27 oktober 2012

Varför har killarna inte rosa?

Idag läser jag en rubrik som jag inte förstår: Varför får inte flickor ha rosa?

Jag trodde i mitt stilla sinne att den relevanta frågan är: Varför får pojkar inte ha alla färger?

Jag kan inte komma på en enda färg som anses fel för kvinnor. Men jag kan komma på många färger som män undviker. Ja, om de inte har en kvinna som älskar dem och föreslår vackra rosa, röda och violetta kläder.

I söndags hade Mikael Niemis nya pjäs om att vara queer i Tornedalen premiär i Pajala. Ja, det är ju så det tornedalsfinska knapsu översätts i modern svenska. Då gjorde Nordnytt en insatts för rätten att vara som man vill. I studion satt Stefan Mikaelsson ordförande i sametinget:
Han berättade att han ofta har nagellack. Vilket inte direkt tillhör de samiska traditionerna. Han betonade att om sametingets ordförande bär queer. Ja, då borde det vara tillåtet för alla samer att vara som de vill och inte som traditionerna tvingar dem.

En sak som min fina vän Anna-Stina har berättat för mig är att de samiska kläderna kan ha den färg som bäraren vill. Det är dekorationerna och formen som bestämmer plagget.

Det får vi veta om vi går och ser Karin Sundvalls fina kostymer som hon gjort till teater, teve och film. Här finns dräkterna som användes när Upproret i Kautokeino spelades in.

De är röda.

 Alla dräkterna är röda och inte blå som vi är vana vid i dag. Varför? Jo, upproret hände innan den franska armén sålde ut sitt överblivna lager med blått kläde till handlarna i Nordnorge.

Så enkelt kan svaret vara på frågan om varför många samer har blått tyg i sina koltar. Men svaret på frågan om varför flickor inte får har rosa kläder är väl. Det får dom, och killarna också.

6 kommentarer:

Karin sa...

Vad intressant! Passar ju bra till vårt färgtema, som "lördagsbloggarna" har idag.

Marina sa...

Håller med - intressant, det finns mycket man inte vet och det är alltid lika kul att lära sig något nytt!

Granne med potatisodlaren sa...

Vad kul, Karin. Jag drunknar i färger nu när jag försöker träna min kreativa process i verkstaden. Den hjärnhalvan känns bortglömd. I alla fall undangömd.

Granne med potatisodlaren sa...

Marina, det är intressant att få sina föreställningar upp- och nervända.
Läste en artikel om hur din stad utvecklats i DN idag. Då tänkte jag på de stora skillnader som finns mellan livet här i lugnet och hos dig.

Sophia Callmer sa...

Spännande med de samiska kläderna, hade jag inte en aning om! Här var inte tolv minus imorse, men fyra, känns kallt när förra helgen var som sommar med sjutton grader på dagen och tolv på natten.. kram Sophia

Granne med potatisodlaren sa...

Sophia, det svänger fort mellan årstiderna. Idag huttrade jag i vinterkappan när jag och Celina gick till brevlådan. Vackert men rått!

Det gäller att njuta av frostens krasande under fötterna och doften av rena iskristaller. Eller hur?
Kram