fredag 2 november 2012

Krom, kakor och kakao

Kommunalrådet Karl Petersen,(S), i Luleå förvånade många under kommunfullmäktige i måndags. Han tog i när både oppositionen, lärare och föräldrar kritiserar förskola och skola för att det finns alldeles för få vikarier. -Det är inte Luleå ni talar om, sa kommunalrådet.

Den första november var det allhelgonadagen och sen var det inget mer. Nu har vi chans att fira Halloween den sista oktober och Alla helgons dag den första lördagen i november. Vilken tur säger jag som tycker om en fest i höstrusket, eller två.

Nu har svaren från länsstyrelsens mätningar av utsläppen från Outokumpu i Torneå. Mossan från Riekkola innehåller förhöjda värden av allt som mäts.

Denna vecka har ett stort antal hot skickats ut. Politiker och tjänstemän får brev som anspelar på kommunens eller myndighetens ansvar att ta hand om flyktingar. I Piteå hotas de två kommunalråden, i Luleå Annika Eriksson(MP).

Några hot behöver inte rasister skicka till utbildningschefen i Borgholms kommun på Öland. Han har stängt av alla asylsökande barn från skollunchen.

Är det någon som kan gissa vilken av de två presidentkandidaterna i USAsom SSAB stöder? Svenska företag är med och skickar pengar till de två kampanjerna genom olika kanaler.

Hemma i vårt kök är det ett gammalt amerikanskt fenomen som har återuppstått. Höstlovet har ägnats åt cupcakesbakande. Jag varnar för riktiga amerikanska recept på Röd sammetskaka. Inte någon smak, bara vacker yta. Sen innehåller receptet en halv flaska röd karamellfärg. Det är antagligen direkt onyttigt.




4 kommentarer:

Karin sa...

Ja, vad är det med dessa amerikanska bakverk? Ungefär samma som muffins. Minus smaken.

Trevlig allhelgonahelg!

PS Jag har problem med Facebook. Så fort jag rör mig en millimeter på FB får jag spammeddelanden på min blogg! Mycket mystiskt. Ska se över inställningarna. Så jag tackar för trevlig FB-peppning på det här sättet i stället. Tack!

Granne med potatisodlaren sa...

Karin, det är outgrundligt med facebook. Ibland har jag helt plötsligt vänner som jag inte har okejat. Ibland får jag inlägg från andra som inte finns med på min vänlista. Jag tog bort all kommunakation mellan facebook och mailprogrammet. Då slapp jag massor med mail.

Ha det bra i höstmökret/Eva

Monika Häägg sa...

Hela det amerikanska valet finansieras med hjälp av mer eller mindre tveksamma pengar. Förvånar mig inte alls att det även är svenska företag som är inblandade. Jag undrar var den verkliga demokratin finns? Pengarna styr utgången. Vet inte om jag vill baka amerikanska cupkakes...

Granne med potatisodlaren sa...

Hej Monika! Det amerikanska valsystemet verkar sälja ut demokratin rätt billigt. Bara det att ha valdag på en vardag...

Akta dig för cupcakes de duger mest som skådebröd. Mycket mer smak på muffins.