lördag 5 januari 2013

En tur och retur med...flyg, tack.

Jag skulle vilja kliva på tåget här vid älvens strand och veta att jag kommer fram. Men det är inte troligt om jag tar ett tåg till Umeå eller Kiruna. De klarar inte av att det är en helt vanlig vinterdag. Minus tio och sol är det idag. Men tågen de står stilla. Helt nya, utprovade av Alstom som tillverkat dem. Världens största företag i transportbranchen kallar de sig. Men de kan inte bygga tåg som klarar av att rulla en dag norr om Umeå.

Och problemen blir allt större nu när hela tågtrafiken är uppdelad i flera bolag. Hur ska lilla Norrtåg som kör persontrafiken här i en tredjedel av Sverige kunna kräva ansvar från världens största företag? Ja, hur ska de små företag som idag har hand om persontrafiken kunna köpa in vagnar och lok när tillverkarna är så stora? Kommer vi nånsin att kunna lita på att tågtrafiken rullar på som den gjort i 150 år?

Nu när järnvägarna är till för att privata bolag ska genera vinst innan själva trafiken är aktuell kommer vi kunna åka tåg?!!!

Ja, för skulle de rulla på ner till Umeå så skulle jag kunna åka till Stockholm på ungefär tio timmar. Stanna längs med kusten och uppleva olika delar av landet. Inte behöva skumpa fram i obekväma  trettio år gamla sovtåg.

Nu är det bara ett ressätt som gäller. Och det är inte en favorit om man säger så. Det är snabbt, enkelt och billigt.

Tvärtemot hur det var förr. Kunde vi inte samlas kring att utveckla tågresandet på samma sätt?


Inga kommentarer: