onsdag 20 februari 2013

6 miljoner för 6 tusen papperslappar

Varje resa brukar bli en berättelse. Ja, jag brukar ju tjuvlyssna på dem som pratar runt omkring mig. Men denna resa var det ett samtal som fick mig att vilja berätta.

- Det var min dotter, säger Allan, hon är min stolthet. Men hon har så många problem som hon måste klara av. Det får hon ingen hjälp med i det här landstinget. Vårt landstingsråd Filippa Reinfeldt har istället anställt konsulter för många miljoner som ska hjälpa henne att sitta tyst och inte svara på några frågor när hon intervjuas. Såg du på nyheterna i går att det var precis så?

Jag är gäst i Allans taxi på väg hem. Jag har varit turist i min hembygd. Tänkt på hur mycket som förändrats sedan jag var en av dem som bor i Stockholms landsting.

- Jag blir vansinnig när jag får höra att de politiker som sålde Serafens vårdcentral för 700 000 kronor till läkarna inte får ersätta landstinget och betala vad de efterskänkte. Tänk att läkarna sålde för 20 miljoner kronor. Men inte ens om detta talar  Filippa Reinfeldt när hon ställs till svars. Hon bara hänvisar till en politiker som inte ens var invald när det hände.

Bilen kryper fram. det är en fil där det borde vara fyra. Vi undrar vad det är som gör att köerna vid två på eftermiddagen tillåts vara lika långa som om det vore värsta rusningstid. Varför det anses viktigare att medelklassen får subventionerad städning än att skolor, sjukvård och vägar är i topp.

- Alla bara tänker på sina bostäder och att de måste ha mer i plånboken för att kunna betala för att bo. Alla är rädda för att tvingas flytta på grund av att de inte har råd. Det har politikerna ställt till med genom att inte bygga och genom att alla tvingas äga sin bostad. Nu kan politikerna göra nästan vad som helst. Ingen vågar göra något som riskerar jobbet. Då kan de ju hamna utanför alla trygghetssystem.

-Nej, de är tysta och stoppar ner de extra skatteavdraget i fickan.

Är det verkligen så? Vill vi leva i en tyst kultur där någon annan tar ansvar och inte låter oss göra det vi är bra på? Vill vi räkna, bara räkna kronor och ören?

- Det borde vara fler norrlänningar som vitaliserar samhället. Människor från norr som inser att det är viktigare att utföra sjukvård än att införa en köp och säljmodell i landstinget. Det tycker jag på allvar.

Men det är kanske inte bättre här. Läser i dagens DN att Norrbottens läns landsting har betalat ut 6 miljoner kronor till de vårdcentraler som skriver ut en promenad till dem som söker vård. Är det det som vi vill att skattekronorna ska användas till? 6 miljoner kronor för 6 000 papperslappar

2 kommentarer:

Karin sa...

Så det är tydligen inte bara i Stockholm som sjukvården har filippat ur!

Granne med potatisodlaren sa...

Filippat ut- jag älskar det. Skrattar och undrar hur man böjer Kent enligt samma modell.