fredag 1 februari 2013

Dansande uppfinning

Snödrivorna vid äppelträden är minst 150 centimeter djupa idag när jag får bilden på vårens första blomma. Snödroppar från Österlen. I min vas finns andra lökväxter. Tulpaner som jag gärna skulle vilja överräcka till First Aid Kit, läs mer här. De är så frimodiga och står för sin alldeles egna musik. Dessutom vill jag ge Astrid Johansson alla blommor som jag kan hitta. Hon vek inte en tum när skolans ledning tog till storsläggan för att få tyst på henne. Det enda hon ville var att diskutera sexism i samhället och hur en bild på skolans vägg ska tolkas. Dessutom hoppas jag att vi alla kommer att få anledning att räcka över blommor till Tunaskolans ledning, ja, när de har gjort som Steffo Törnqvist på TV4  och fattat allt på en sekund.

En lite sömnig grå förmiddag när jag satt här och jobbade läser jag helt plötsligt att Northlands aktier är stoppade på Oslobörsen. Först trodde jag inte vad jag såg. Sen ringde jag till redaktionsledningen. Sen dess har vi fått läsa olika sidor av hur svårt det är att veta om Northlandoch gruvbrytningen i Pajala kommer att överleva.

Jag hoppas att ingen kommer att drabbas i år av de minskade ersättningar som Alliansregeringen har infört för dem som deltar i arbetsmarknadsåtgärder. På sju år har de minskat med 2000 kronor per månad i genomsnitt.

Det mest glädjande för oss alla är överläkare Krister Tanos uppfinning. Han har med hjälp av sin kunskap utvecklat en nässpray mot förkylning. Den kallas Tango Nasal och får mig att vilja dansa.

Fastlagstisdag, vittisdag eller fettisdag är den dag då jag äter årets enda semla. Sen är det bara 47 dagar kvar till påsk. Då först slutar säsongen för de gräddfyllda bullarna.

Holland, eller Nederländerna firar sitt 200 års jubileum i år. Då väljer drottning Beatrix att abdikera och därefter får landet en kung. det var mer än hundra år sedan en man satt på tronen.

Både glädje, oro och ilska men mest beundran är de känslor som veckan har framkallat. Det finns mycket att hisna inför. Vad kände ni?


PS: Vill ni lyssna till First Aid Kit tryck på deras namn i texten.

Inga kommentarer: