måndag 16 september 2013

Sommartemp igen

Oj, det gick en vecka utan att jag öppnade bloggen. Sånt händer när, när jag klantar till det, och vrider ryggen fel.

Efter två ovanliga dagar i Arvidsjaur med hockey på storskärm, konstutställning i Medborgarhuset och massor med härliga möten så sitter jag här igen. Och helt plötsligt känns det som om sommaren tagit en sväng hit upp en gång till.

 Bra för äppelträden!!!

Nu får allt som behöver vila och avmogna långsamt, långsamt. Det borde ge mer frukt och fler blommor nästa säsong. Då kanske det sibiriska björnbäret hinner både med att blomma och ge bär som mogna.

I år blir det små gröna kart som syns på bildens mitt. När jag planterade skottet påstod alla att just denna sort är anpassad till ett liv vid ishavet. Fan tro`t. Jag tror mer på att det är framodlat söder om Murmansk län.


Det här är ett Ananaskaneläpple som enligt plantskolan trivs i zon 6-7. Mitt träd firar tio år med att stolt visa upp ett äpple. Under förra säsongen, som var optimal för fruktträden, fanns det tio små röda klot i trädet. Så kanske är livet för hårt vid älvens strand för några av tsarens framodlade växter för arktiskt klimat.

Eller så var det något som gick helt fel, med det mesta i maj.

Har ni sett några rönnbär? Det har inte jag.

Vintern blir snöfattig enligt många när träden står tomma på bär, andra hävdar att det är tvärtom. Jag hoppas på långsam höst mot en vit vinter så att det mest blir bra nästa år.

Inga kommentarer: