söndag 29 juni 2014

Nu måste jag sluta...

Hjärtat , en symbol för att det mesta är både och.

Jag smidde en spik och den blev en del av mitt hjärta med silverkant. Ett självporträtt, en bild av hur jag kände mig, ni vet det där med att både känna värme, omtanke och försöken att hålla, det jag inte kan påverka eller göra något åt, ifrån mig.

Det är en konst som jag inte är världsbäst på. Jag blir lätt engagerad, eller upprörd, när jag läser, lyssnar och ser hur värden som jag håller högt blandas ut med meningslösheter. Ett exempel är när Belinda Olsson på SVT i Göteborg tror att hon och den bok som hon skrev på 1990-talet har ett intresse idag. När hon utifrån sitt självcentrerade synsätt försöker och misslyckas med att förklara vad feminism är. Vad synd att hon inte tog hjälp av många olika personer som kunde bredda begreppet istället för att sudda ut det.

Det mest humoristiska är att hon tror att hon lyckades, inte sudda, men fördjupa kunskapen.

Här borde jag sluta. Men jag tappade förtroendet än en gång för Dagens Nyheters bilageredaktion idag. Jag tycker att det är läsarförakt att inte korrekturläsa alla artiklar. Det är ju inte tidspressen, som gör att de fel som naturligtvis kan uppstå när en text blir till, finns kvar i den tryckta tidningen.

Jag skriver massor med fel som jag inte upptäcker förrän jag har läst om texten många gånger. Det är för att våra hjärnor rättar till det som vi har skrivit, vi vet ju vad vi skrev. Därför är det helt avgörande att alla texter läses av minst en person som aldrig sett texten förr. En som slår upp stavningar och geografiska benämningar.

Vad som blev fel idag? Jo, Mae West fick en helt ny stavning i artikeln om Elsa Schiaparelli. Ikonen från Hollywood var ju modehusets musa till den hyacintdoftande parfymen "Shocking" förpackad i en skulptural flacon  som avbildade Mae Wests torso.

På 1970-talet återkom doften under namnet "Shocking you". Men då var inte flaskan speciellt spännande, men doften var den samma. Jag fick den i present av min fina mormor när vi var ute på stan och shoppade. En runda på stan med henne innebar ett obligatoriskt stopp på PUB. Där på parfymavdelningen reades alla Elsas dofter ut. Den var prisvärd, tyckte mormor Signe, eftersom att hon liksom jag föll för hyacintdoften.

PS: Om ni undrar var sommaren finns, så är den här med fortsatt syrendoft och nyutslagna rosor.

Inga kommentarer: