torsdag 9 april 2015

Stella jagar dammråttor, jag njuter av vårpirr

Fönstren! Ja, nu syns det att de är försummade, med en snäll omskrivning. Till och med fönstren på fåglarnas fröhus behöver en snabb uppfräschning.

Detta obarmhärtiga ljus som både ger oss massor av energi och får oss att se var dammråttorna och spindelnäten finns. De har ju inte tagit bort sig själva precis.

Stella har span på varanda dammråtta som finns. Hon dyker in under bänkar och skåp för att ta fram dem i ljuset. Tur att A tog fram både dammsugare och skurhink så att de flesta försvann i går.

Jag är inte en så planerad städare som jag skulle kunna vara. Här gäller det hip som happ städning. Igår var det glashyllor för blommorna, idag började jag morgonen med att torka av alla snickerier i badrummet. Det blir aldrig helt klart med mitt sätt att städa men det är inte så allvarligt.

Det är en gåva att få uppleva denna tid när det går några dagar mellan snöfall och den första morgonen när storspoven sjunger vid strandängarna. Morgonen när jag hör hur spoven drillar högt över alla andra då fylls kroppen med pirr. Jag får ny energi och skulle kunna dansa i en vecka. Då känner jag från tå till knopp att en ny tideräkning börjar.


Inga kommentarer: