tisdag 17 november 2009

Fiffigt

Fiffighet har inte varit min starka sida. Men jag övar.
(Idag ska jag hitta ett sätt att trycka med vitt på vitt. Tyget är i nylon. Det är ett hopplöst material att trycka på. Jag provade försiktigt igår med stämpelfärg. Det syntes inte. Tog till lite akryl. Det ville inte fastna. Nu ska jag tänka ut något med täckande färg som innehåller något bindemedel som fastnar.)
Bilden här vid sidan om är en del av min övning i att lösa olika problem.
Jag hittade en bild från Bretagne tagen för 70 år sedan. På bilden fanns denna form. Den lockade mig och jag arbetade för att frilägga och förenkla.
Till slut blev det denna enkla screenbild som kan användas på många sätt och ges olika betydelser.
Vände den upp och ner.
Då kommer fina pingviner traskande över isen.
Horisontellt blir den en död fisk åt det ena hållet, en hare som söker skydd åt det andra.
Men vad föreställer bilden som jag hittade? Är det någon som vill gissa?

3 kommentarer:

Jane Morén sa...

En liten stuga tänkte jag. Men först såg det bara som en form och jag gillade de trasiga kanterna och det grafiska.

Granne med potatisodlaren sa...

Nej, det är inte en stuga.Jag återkommer lite senare med svaret. En ledtråd är att bilden är tagen på en söndag.

Granne med potatisodlaren sa...

Bilden är tagen en söndag utanför kyrkan. På huvudet bär en vacker ung kvinna sin stärkta hatt. En "religieuse". Två vingar i vitt med vackra spetsar. Varje gård har sin egen form på hatten.