torsdag 15 april 2010

Fiskbullar

Igår fick ett av orden i mitt reservat nytt liv. På teven lagade en kock Gäddqueneller i vitvinssås. Jag mindes min granne Margareta, som visade mig hur man gör, då på 80-talet. Då när alla kallade fiskbullar för queneller. Margareta tog fiskfärs och gjorde stora bullar. Sen serverade hon dem med broccoli och mousselinesås. Vitt, grönt och gult. Luftiga bollar, med nästan krispig broccoli och den lite syrliga såsen. Alla konsistenser, färger och smaker ska finnas och gifta sig med varandra, sa Margareta.

Det tipset gäller all matlagning.

4 kommentarer:

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Hmmm låter underbart - inte alls som de gummiliknande fiskbullarna dränkta i vit sås på skolbespisningen!

Granne med potatisodlaren sa...

Mat, varför handlar så många av mina inlägg om mat? Kanske för att jag älskar både matlagning och mat.

Maria R sa...

Kära nån, så vackert du beskriver det hela! Dessa luftiga bollar är lite svåra att få till tycker jag. Du, var detta i Sundbyberg?

Granne med potatisodlaren sa...

Det var i Larsberg. Min granne som arbetade som journalist på Bonniers.