måndag 12 april 2010

Astropojken, Städtanten och Fönsterputsararne

Alla som läst min blogg ett tag kommer knappt att tro mig, ja, det är nästan inte troligt, men igår när jag satt i Observatorielunden fick jag lyssna till detta:

"Den första som kom kallade jag Astropojken. Du vet han var en så'n där nörd. Sen kom Fönsterputsararne och Städtanten."

Det sitter två svartklädda kvinnor med enorma solglasögon vid bordet framför oss på Observatoriets kafé.

"Astropojken bar på en hink och massor av slitna bomullstrasor. Städtanten hade en enorm burk med Vim och Fönsterputsararne bar på en ranglig stege."

Jag hade beställt storstädning i sex timmar för 8 000 spänn, det är ju fyra år sen sist. De skulle klara av att städa allt och rengöra mina två ugnar , det är150 kvm, och minst två fönster i varje rum.

Astropojken började torka och skura av listerna längs med väggarna med sina slitna trasor. Städtanten smorde in köket och ugnarna med Vim.

Fönsterputsararne han tog sin vingliga stege och skurade fönster på fönster. Men helt plötslig var klockan två. Då glänste fönsterna, men listerna var fortfarande smutsiga och i köket var det alldeles vitt av torkad Vim. Städtanten sa: Hejdå!, och gick. Astropojken tog sina trasor och hinken och bad mig ringa företaget om jag inte var nöjd. Fönstren glänste, så Arne, han kunde gå utan att skämmas.

Men hade ni inte gjort en plan, gått igenom lägenheten och beräknat hur lång tid en städning tar? Kvinnan som lyssnat är helt förvånad över med vilken slapphet hennes väninna beställt städningen.

Nej. Jag hade ingen lust att städa klart så jag fick Lisas polska att städa i fyra timmar till. Då märkte jag att golven inte blir fina. Hon dammsög, skurade och bonade men jag såg inget resultat. Golven de får vi slipa. Men polskan hon fick inte betalt för tiden med golven.

Jag trodde att jag skulle få skatteavdrag för den stora städningen, men. jag tar ut så lite lön här att jag inte får dra av hela beloppet. Låter det mesta av pengarna från firman hamna på Jersey för att slippa betala skatt till Sverige. Nu har jag anställt polskan fyra timmar i veckan för 450 kronor. Det är prisvärt.

Jag, säger den andra kvinnan, kan inte tänka mig att släppa in städare i mitt hem om jag inte är hemma. Så vi städar det mesta själv. Det är bara fönstren som vi låter en firma tvätta. Det är samma firma som tar fönstren på Palles kontor så där tar han notan. Du vet väl att städfirmorna anställer bidragsfolk, såna som kommer från Samhall, fängelser, långtidsarbetslöshet och annat. Det är så de gör sina vinster, betalar bara några kronor per anställd resten står staten för.

Jag satt och lyssnade. Tänkte på Astropojken och hans arbetskamrater. Vilke värde har dom?


2 kommentarer:

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Vilken cynism, jag blir förstummad - men jag inser att det du berättar, det är alldeles sant. Jag har förvisso hört liknande historier. Skamligt!

Granne med potatisodlaren sa...

Tänk att just jag antiRUT-avdragets förkämpe nummer ett skulle få lyssna till detta?
Beskt var det. Var kommer dessa kvinnor från?