fredag 9 april 2010

Min slöjdlärare

Här står min lärare i syslöjd. Då hette hon Lena Ahlandsberg. Hon bodde i höghus och vi tyckte att hon var det bästa som fanns. Vi fick möta alla olika former av textila bilder och prova på att sy, brodera, färga, väva. Hon ville att vi skulle upptäcka, lära oss och njuta av textilens möjligheter. Den tuffaste killen i klassen kom till sysalen med en cigarett i handen. Hem gick han med svart garn två stickor och eget mönster på en tröja med en döskalle på.
Silket som jag sydde blå skyar med ligger gömt i min sylåda än. Lena hon träffade sin Gösta och far mellan sina fyra hem, Vaxholm, Strängnäs, Härjedalen och Provence har oaser för den kreativa Lena Linderholm.
Posted by Picasa

8 kommentarer:

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Vad kul! Hon verkar vara en mycket inspirerande och färgstark person, jag brukar alltid hitta något i hennes affär i Vaxholm på somrarna.

Ulrika sa...

Det är bara att gratulera till en sådan slöjdlärare. Själv tyckte jag syslöjden var rena döden och valde träslöjd:-)

Granne med potatisodlaren sa...

Jo, tur som tokiga hade vi. För syfröken som hade tjänstledigt hade aldrig förstått ordet kreativitet.

Anonym sa...

Hon var en sommar för länge sen min elev på Capellagården. Satt under äppelträden och pratade med kamraterna.
Skicklig marknadsförare av sig själv!

Sofie B-C sa...

Fyra hem! Vilken inspirerande tanke. A change is as good as a rest, som de säger!

Granne med potatisodlaren sa...

Ja, Lena är en marknadsförare av rang. Men lika glad och intresserad som de få gånger vi har möts under åren som har försvunnit. Nu var det minst femton år sen sist.
Ja, att byta är lika bra som att vila en stund. Det håller jag med om Sofie. Idag när vi är i Odenplans lägenheten är det verklig vila.

Marie Adler sa...

Lena är min mentor och vän. Hon gav mig inspirationen tillbaka och hon har en livsglädje som jag aldrig hoppas försvinner. Lenas själ speglas i alla hennes målningar. Och varje gång jag får ett mail eller telefonsamtal från henne, eller som på konstrundan få krama om henne igen då ser jag allt så mycket klarare när jag är som mest förvirrad. Lena är en målargudinna om jag skulle få sätta ett ord som beskrivning på henne. En människa med värme!

Granne med potatisodlaren sa...

Vad kul att du har mött samma positiva kvinna som jag. Det är en lycka att ha tiden i tonåren tillsammans med henne att tänka tillbaka på.