fredag 13 augusti 2010

Jag tänkte berätta

att ett av de två tåg som rullar varje dygn mellan Norrbotten och södra Sverige ska sluta gå. Staten vill inte betala. Fjällen kommer att förlora 50 000 turister. Norrbottningarna en möjlighet att resa. Detta tänkte inte uppköparna av tågtrafik berätta.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Klaga inte!

Luleå har ju fler och billigare flygförbindelser nu än tidigare.
När Botniabanan öppnar nästa år (då en nattågsförbindelse kanske försvinner), går det att resa med dagtåg till Stockholm. Norrtåg till Umeå och vidare med X2000 direkt till Stockholm.
Och dessutom är nattågstrafiken helt avreglerad, så är det en god och lönsam affär så kommer någon (tex Veolia) att köra fler nattåg till Luleå.

Att skrika "staten vill inte betala", som om det skulle vara en självklarhet, är ju närmast barnsligt.

Granne med potatisodlaren sa...

Ja, du anonyme. Stäng alla flygplatser, stäng tunnelbanan, alla lokaltåg och allt annat som vi skattebetalare är med och betalar.
Det är väl bra att Luleå har goda förbindelser, men övriga Norrbotten? Hur ska folk ta sig till fjällen?
Det går inga tåg till Umeå längre, dem har SJ lagt ner. Det kunde vi konstatera när vi försökte att beställa biljetter.
Nattåg kan aldrig löna sig. Det ryms för få passagerare per tåg!!! Det vet staten och det är därför de betalar en tiondel av vad SJ fick på 1980-talet för att tågen ska gå.
Barnsligt är när man inte kan berätta vem man är när man kommenterar en blogg. Barnsligt är när man inte förstår att all infrastruktur och alla transporter är subventionerade. Landsvägstrafiken mycket mer än järnvägen. De som kör tåg får ju betala per kilometer och per kilo. Några sådana avgifter finns inte på landsvägen.

Jenny sa...

Oj, vilken ilsken kommentar - men väl svarat av dig. Och det är ju lätt att vara ilsk när man är anonym, som sagt. Undrar just var denne infantile person bor?

Granne med potatisodlaren sa...

Ja, Jenny, var kan denne anonyme bo? Många som bor och lever i Stockholm har ingen aning om att infrastrukturen och en stor del av alla arbetsplatser i huvudstaden betalas av alla, ALLA, i vårt avlånga land. De tror på fullt allvar att tunnelbanan t ex går med vinst. Eller att huvudkontor går med vinst.
Senast (på 1990-talet) när det räknades på hur kollektivtrafiken subventionerades av skattemedel, primär och sekundärkommunalskatt, och statlig skatt, fick glesbygdslänen mellan 54-87 kronor per skattebetalare, Stockholms län 2 000 kronor. Och storstäder ska ha mycket pengar till kollektivtrafik. Det är helt rätt. Men kanske att vi som är med och betalar kan få lite mer?

Evas värld sa...

Eva så bra och kunnigt du skriver om denna skandal!

Granne med potatisodlaren sa...

Tack, Eva! Jag blir lite trött ibland. Speciellt när man tror att inte folk söderut har nytta av att tågen rullar genom hela vårt avlånga land.