måndag 9 augusti 2010

Snabbare tåg?

Långsammare och långsammare rullar SJ:s tåg genom landet. Den senaste statistiken visar att 33 procent av snabbtågen var försenade.
Samtidigt har SJ ökat sin vinst, på pappret. Istället för att reparera och renovera tågen har ledningen med vd:n Jan Forsberg valt att använda pengarna till att visa en vinst. Men gör SJ en vinst om de missar målet  en gång av tre?

Tänk vad lätt det skulle vara att ta tåget om vi var säkra på att komma fram i tid. Och om vi var säkra på priset. Dagens biljettsystem är helt ologiskt. I somras kostade det dubbelt så mycket att sitta i femton timmar från Stockholm till Luleå än att åka liggvagn.

När Orientexpressen rullade för 30 år sedan var alla järnvägsbolag statliga och de hade ansvaret för järnvägsspåren. Idag finns otroligt många bolag som kör tåg. Spåren i Sverige sköts av en statlig förvaltning. I Finland av en avdelning på det statliga järnvägsbolaget.

Var spåren är i bäst skick och vagnarna modernast?

Gissa!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tänker på alla gånger då jag har åkt tåg i Ryssland. De var alltid på sekunden i tid! Detta trots en väldig folkström och enorma vidder där rent logiskt fler fel borde kunna uppstå.

Granne med potatisodlaren sa...

Jag tänker på SNCF det franska SJ. De har alltid hållit tiden. Och deras snabbtåg är snabba!!! Till och med när de hade små motorvagnar som gick mellan små byar utanför Bordeaux var tågen i tid.

Och Transsibiriska järnvägen som rullar på i sju dygn...

Men inte ens efter den korta resan på 7 mil mellan Strängnäs och Stockholm kam man räkna med att rulla in på Centralen utan att vara försenad. En resa som ska ta 40 minuter tog minst det dubbla senast.

Maria Moln sa...

Ja kanske det vore idé att införa det bonussystem man hade(fortf.har?)på SNCF? De lokförare som kommer i tid får bonus för det. Tänk om det bara vore så enkelt? Låta dem som ser till att komma i tid får en extra hacka. Men som det ser ut nu på SJ är det nog inte lokförarna som är orsaken. Det finns också andra intressenter...

Granne med potatisodlaren sa...

Nej, lokförarna har inte en chans mot banverket (trafikverket) och dåligt underhåll.
Annars hade nog bonusen varit en god idé.

Maria Moln sa...

Ja, det finns ju andra som har vinstintresse. Såg du hur mycket det var som svenska staten har tjänat på SJ?! Det är inte längre viktigt att det finns välfungerande kommunikationer i vårt avlånga land?!

Granne med potatisodlaren sa...

Nej, nu körs det tåg för att tjäna pengar. Inte för att människor behöver åka från den ena stationen till den andra!