lördag 11 september 2010

Kanadagässen ylar och far

Sista ringblomman

Frysta nypon

Skuggorna leker

Förra årets skörd var fyra äpplen, i år blir det fyra kilo.

Skuggorna är djupa på morgonen
norrut. Är det vädret som lurar dem? Eller har de hittat några övermogna frukter som fått dem att tappa orienteringen? Det undrar jag när jag vandrar runt och tittar på hösttecknen. Klockan är snart sex, temperaturen knappt sex och sex är inte att tänka på. Kanske för Celina som smyger omkring. Eller för Kanadagässen som flyger i plogform rakt mot polen istället för mot solen.

6 kommentarer:

Sophia Callmer sa...

Här är det varken frysta nypon eller mogna äpplen än, jag får kanske 2 kg, resten blåste ner i augusti.
Men gäss är här som flyger lågt varje kväll på väg till sin nattsjö nedanför backen.

Granne med potatisodlaren sa...

Undrar om det är till din nattsjö som gässen här ska hitta på vägen söderut.
Vad synd att äpplena har blåst ner. Jag är så lycklig över mina. Det är första gången vi har så många att vi kan laga något gott av dem. Förr hat vi ätit upp dem råa.

Jenny L sa...

Fina på-väg-in-i-hösten-bilder! Hoppas Celina fick napp. ;)

Maria Moln sa...

Jag tycker mycket om bilden av den sista ringblomman. Jag har längtat efter ringblommor i flera veckor, men inte lyckats se några. Förr fanns de allas trädgårdar. JAg var inne hos trädgårdshandlaren och han tittade bekymrat på migoch svarade tankfullt. "Tänk du är den fjärde som kommer in idag och längtar efter ringblommor!"

Anonym sa...

Men äpplena ser fina ut! Goda?

Granne med potatisodlaren sa...

Jenny, Maria och Carina, ja, vi är där på gränsen igen. Höstlik natt och somriga dagar. Ljus som piggar upp och gråkyla som gör mig lite hurven.
Ringblommorna har blommat i sin zinkbalja sedan början på juli, men nu har de tröttnat för i år. Jag har samlat in frön till nästa sommar.
Äpplena är goda. Smakar lite citrus.