måndag 8 november 2010

Jag älskar dans

Anna Vnuk har äntligen gjort en ny föreställning. I Göteborg sätter hon upp en föreställning om köttslig kärlek. Här är en artikel i DN.

Början på november har länge varit dansföreställningarnas tid. I lördags sände svt en hel kväll med olika svenska moderna föreställningar. Mest oväntade där var de unga eleverna på cirkus och danshögskolan.

Bäst var reprisen från förra året med Mats Eks föreställning Ställe. Michail Baryschnikov och Ana Laguna dansar de två rollerna. Filmen är gjord av Jonas Åkerlund och den fick årets Prix Italia. Tevevärldens finaste kulturpris.

4 kommentarer:

Jenny L sa...

Den missade jag, men hade velat se. Hoppas den går på svt-play. Jag älskar också dans och har varit mitt i den världen.

Granne med potatisodlaren sa...

Jag tror att hela danskvällen finns på SVT-PLAY. Den är värd att ses, speciellt det sista avsnittet med Baryschnikov och Laguna.

Jane Morén sa...

Jag såg en del av föreställningen och den var magisk. Jag älskar också dans!

Granne med potatisodlaren sa...

Dans det är så speciellt och spännande. För snart 30 år sedan dansade jag var och varannan lunch på en dansstudio vid Odenplan. Det var min mammas kusin som ledde lektioner på lunchtid. Jag har aldrig mått så bra.
Det är befriande att bara vara rörelse.
Men nu är det så länge sen att jag måste sitta stilla en lång stund för att känna efter hur det kändes.
Tur att det ibland finns så bra dansföreställningar att jag hamnar i samma trans.