torsdag 31 mars 2011

Jag vill plocka blommor


inte titta på snön. Jag vill läsa goda böcker inte glo på reklam. Jag är så glad att jag har fått Jane Moréns fina berättande diktsamling Ansiktet i händerna. En bok som fick mig att överleva gårdagen. Och jag är förtvivlad över att jag tappade bort mitt ena par glasögon när jag flög hem.

Varenda dag är det samma sak. Både och. Glädje och sorg samtidigt. Längtan och förväntan.

I mitt huvud finns en bild. Jag ser hur himlen glöder i väster och hur isbrytarna har skrivit sina signaturer i isen under mig. Den är så otroligt stark. Kontrasten mellan det svarta havet, den vita isen och den orange himlen. Den bilden får hjälpa mig genom glasögonförlusten och blomlängtan.

3 kommentarer:

Jane Morén sa...

Jag blir väldigt glad att höra att du tycker om min nya bok Ansiktet i händerna! Väldigt fin bild den av det svarta havet, den vita isen och den orange himlen. Kanske gör du en emalj av den?

Granne med potatisodlaren sa...

Det roliga är att den kom till tidningen igår och min man ringde och frågade om jag ville läsa den. Jag föreslog att någon annan ska läsa och skriva.

Jag vill verkligen göra en emalj av den bilden.

Jane Morén sa...

Ja det låter bra. Jag hoppas du gör den där emaljen!