söndag 22 maj 2011

Resterna från nattens regn och storm ligger på den nya sommarduken. Det är kallt när jag klivet ut i morgonens solljus från nordöst. Bilden av sommaren syns genom fönstret, men verkligheten är en helt annan.


Det är grönt, knopparna brister och ljuset försvinner aldrig. Men det är knappt några varma grader och en vind drar in från nordväst. Uppfriskande, men lite sorgligt. Jag saknar att kunna sitta ute och njuta av solens hetta utan yllekläder och vindjacka. Jag känner mig lurad på konfekten. Det är som när vi vandrar till skolavslutningarna och barnen måste klä sig varmt för att kunna ha sin fina sommarklänningar. Men det är som vanligt. Varma majveckor som följs av nordanvind.

Idag läser jag om vulkanutbrott. Flygtrafiken över delar av Island har stoppats efter ett vulkanutbrott. Det är vulkanen Grímsvötn, som ligger under isen i Europas största glaciär, som fick ett utbrott i går.
Läs mer här.  



2 kommentarer:

Jane Morén sa...

Alltså den där dukbilden Eva, den hypnotiserar mig!

Granne med potatisodlaren sa...

Den var himla kul att göra. Piggade upp i regnet.